Stukje dorp

Twee foto’s die ik gisteren op een wandelingetje door het dorp gemaakt heb. Eigenlijk niks bijzonders, maar voor mij wel. Ik ben iedere keer weer stomverbaasd als er eens een foto echt gelukt is. Vooral als de horizon ook  recht is.  In mijn ijver om dat goed te doen, gaat er juist steeds meer scheef staan.

Het wordt al een beetje herfst (1)

 Maar deze twee, jawel, mooi!!  Daarom plaats ik ze hier zodat u eventueel “OH” en “AH” zou kunnen roepen. Bovendien zijn ze ook wel typerend voor ons dorp. Het bárst hier namelijk van de sloten. Dat was vroeger wel anders. Na de ruilverkaveling, die wij nog even meegemaakt hebben –zie voor u een lange polderschuit met een boer en een koe erop- werden voor de ‘overloop’ uit Amsterdam ijverig heel veel sloten dichtgegooid, gedempt en schoten er gloednieuwe woonwijken op uit de boerenklei. Nu, zo veel jaar later gebeurde het tegendeel.  De sloten werden, waar mogelijk, weer ‘ontdempt’ en er werden zelfs kersverse extra gegraven, zodat de nieuwkomers  allemaal een huis ‘aan eigen vaarwater’  konden kopen en geleidelijk aan de Westfriese  bevolking ook.

Het wordt al een beetje herfst (2)

Vreemd kan het toch toegaan. In plaats dat men uitgaat van een bestaande situatie en het plan daaraan aanpast, nee hoor, “weg met die sloten” en dan weer “terug met die sloten”. Over dit soort dingen verbaas ik mij voortdurend. Een eeuwige verspilling van natuur, energie en geld. Maar goed, het was mooi weer, het is nog steeds mooi weer en zie hier mijn foto’s.   

16 thoughts on “Stukje dorp

  1. In de grote stad gaat het net zo hoor. Links bestuurders willen graag oude grachten opengraven, rechtse zijn vaak meer ingesteld op de stedelijke economie en zien er niets inj, al was het maar om de kosten van dat soort emotionele acties. Water is in ons landje altijd van groot belang geweest. Al was het maar om de overloop van veel regenwater goed te regelen. Is de toeloop op West-Friesland vanuit de regio Amsterdam nog steeds zo groot overigens??

    • Nee, ik geloof (weet het niet zeker) dat de toeloop hierheen lang zo heftig niet meer is. Er wordt wel nog steeds veel gebouwd. Men wil alsmaar mooier wonen, denk ik. Maar dat was waarscjinlijk de laatste tijd minder. Nieuwe huizen staan ook een stuk langer leeg soms.
      Groetjes Th.

  2. Mooi dat de sloten terugkomen maar ik herinner me ook het gemak voor de aanwonenden als er weer een gedempt werd. Wel jammer van de kippenbruggetjes.
    Dus nu komen de bestuurders tot inkeer.
    Over een paar generaties gaan ze weer dicht; daarna weer open….
    Hier gaat het evenzo met beekjes e.d. Ze moeten weer meanderen, laten we hopen voor lang.

  3. tss, niemand roept OH of AH, maar ik wel hoor.
    Wordt er veel in gevaren of kopen mensen zo’n huis, peddelen twee keer door zo’n sloot en klaar?
    Prachtig weer en met al die kleuren van het blad, dan is herfst nog wel leuk, maar er schijnt weer verandering in te komen

    • Ja, het viel mij ook al op dat er -tot nog toe dan- helemaal niemand OH of AH riep, maar gelukkig jij wel. MIjn hartelijke dank.
      ’s Zomers wordt er veel gevaren in de sloten; de rest van de tijd, geen idee. Maar ik heb een vriendin, die ook eigen vaarwater heeft en daar is het ook leuk zitten aan de waterkant. Varen kan daar niet, want zij heeft geen boot, haha! Dank voor je leuke reactie, Aleida !!

  4. ‘Vooral als de horizon ook recht is. In mijn ijver om dat goed te doen, gaat er juist steeds meer scheef staan.’
    Als je nu in een heuvellandschap zou wonen kon ik me daar nog iets bij voorstellen, maar daar is alles toch plat en horizontaal? Of waai je misschien scheef bij het afdrukken?

  5. fijne wateren hoor, en mooi perspectief bij die bovenste. En zo recht. Weet je dat vrijwel ieder fotobewerkingsprogramma (er zit er vast een op je computer, vraag er eens naar als je een handige jongen/meid in de buurt hebt ) op heel eenvoudige manier de foto recht kan zetten? Geen kunst aan en iedereen denkt in het vervolg dat je een timmermansoog hebt.

    • IK weet het, Aarghje. Bijna al mijn foto’s wil Hans even rechttrekken en nu hoeft het een keertje niet. Bij foto’s van schilderijen komt dat programma ook zo van pas: keurig haaks. Ik heb een afwijking, maar gelukkig naar LINKS.

  6. Grachten open en daarna weer dicht. Ook steden zijn daar heel goed in. Vooral met oeverloze discussies of het nu wel of niet moet. Maar of het nu en stad of een dorp is: water maakt het allemaal wat levendiger. En met de herfst kun je er prachtige foto’s van maken. Jij levert het bewijs.

  7. Prachtige foto’s. Maar de tekst spant de kroon “Het wordt al een beetje herfst” Wat poëtisch Therese. Vriendelijke groeten uit het verre Assen.

Geef een reactie

