Hoofdstuk 9 De herdertjes lagen bij nachte….

"........slapie slapie doen'

Die arme herders liggen nu al zo’n tijd bij nachte, godganselijke dagen te wachten en een beetje te hangen in de startblokken,  dat ik ze echt niet meer kan houden, beste lezers. *Startschot klinkt* Daar gáán we dan.  Het liep al tegen de avond, de herders hadden hun twee schaapjes geteld,  -o nee, het zijn er nu al vier, waarover later meer- en ze wilden zich net te rusten leggen. Plotseling verscheen er een groot immens fel licht, de herders schrokken, sprongen op en keken naar de lucht.

En ja.....daar was de engel

 “Naar de andere kant…daar” , riep het jonge slimme herdersknaapje. De andere twee draaiden zich om en zagen een prachtige Engel, die zei: “Schrikt niet!  Ik kom u vertellen dat er een klein bijzonder kindje geboren is, Jezus heet hij. Jullie hebben de speciale eer hem te gaan opzoeken. Neem uw schaapjes mee en uh…..een beetje beleefd zijn, hè? Voeten vegen, met twee woorden spreken, geen winden en/of boeren laten…..”  De herders keken een beetje verschrikt. “Deftige boel” zag je hen denken. Enfin, zij beloofden hun stinkende best te doen en gingen op weg. Daar zagen zij een gewone stal waar een licht uitkwam.  (*Volgens anderen moest het een grot zijn, maar dat doet er nu even niks toe.)  En daar zagen zij het gezinnetje, de mooie Maria, de vriendelijke Jozef (weer helemaal bij de pinken) en vooral: het Kindeke Jezus. Zij dachten eraan wat de Engel gezegd had, deden hun sandalen uit en gingen op kousenvoeten eerst op Maria toe, feliciteerden haar en dan vader Jozef natuurlijk (niet wetend dat eigenlijk…nou ja, dat is dan ook een geheim) en daarna gingen zij op Jezusje af. Zij kietelden hem onder zijn kinnetje, aaiden hem over zijn bolletje en maakten de passende geluidjes: aa ttititi prppr  ach wat is hij lief hè, Jezus sus sus slaap maar lekkker pprfjghdufjgkdikjd…” en al die leuke onzin die mensen in zo’n geval zeggen  en zij wilden nog wel veel langer zo doorgaan, want zo’n lief kindje hadden zij nog nooit gezien, behalve Stavros natuurlijk, maar Maria zei dat het kindje gevoed moest worden en daarna “zijn slapie slapie doen”, voegde Jozef eraan toe. En zo geschiedde het in die dagen, eigenlijk net als in onze dagen. Je gaat op kraambezoek, neemt een cadeautje mee, eet een beschuit met muisjes (*toen nog niet) en wordt weer heen gestuurd, want alles draait om het kindje en de visite is leuk maar moet op tijd weer heengaan. Of ze nog een borreltje gekregen hebben of een glas Glühwein, dat vermeldt de geschiedenis niet en die van mij dan ook niet. Men moet niet te veel op eigen houtje gaan verzinnen. Stel je voor….

*1. Volgens A. de Vries, historicus en zoon * 3. Wanneer dat is begonnen, is onbekend.

17 thoughts on “Hoofdstuk 9 De herdertjes lagen bij nachte….

  1. Thérèse, wil je mijn felicitaties overbrengen daar in de stal? Ik kan helaas niet komen “kroamschudden” met mijn verzameling, het is iets te ver weg. Wat leuk overigens dat Josef, naast de os en de ezel ook enkele pinken heeft uitgenodigd.

    • Jij bent er snel bij. Ik zal de felicitatiedienst jouw wensen laten overbrengen. En…ik weet wat pinken zijn, hoor, al ben ik een stadsmens. Ik dacht er ook even aan, haha. Groetjes van hier.

  2. ‘Plotseling verscheen er een groot immens fel licht, de herders schrokken, sprongen op en keken naar de lucht…en het was André Kuipers!!’ …had ik eigenlijk in deze eigentijdse versie verwacht, maar ok.

  3. Mijn Kerst is nu helemaal compleet. Eindelijk is geschied, wat er in de Overleveringen is verhaald.
    Alleen nu wachten op de drie Wijzen uit het Oosten (China volgens de laatste gegevens?)
    Balthazar, Caspar en Melchior; zij verschijnenj binnen twee weken. Althans als ze geen vertraging hebben.

    • Naam leeftijd, uiterlijk herkomst geschenk
      Balthasar 40, een jonge man Azië mirre
      Melchior 60, een blanke bebaarde grijsaard Europa goud
      Caspar 20, een zwarte man met baard Saba (Ethiopië) wierook
      Volgens Wikipedia en mijn herinneringen is het bovenstaand.

      • Is wel een beetje moeilijk om dat allemaal in een breiwerkje tot uitdrukking te brengen, maar misschien ben ik geneigd mij daar niet heel strikt aan te houden. Het hoeft voor mij allemaal niet zo heel precies te zijn. Uiteindelijk is het veel giswerk, dacht ik zo.

      • Mijn drie Heerooms waren altijd op bezoek tussen Nieuwjaar en Driekoningen,
        Vandaar dat ik alles nog goed kan herinneren. Zij waren de Driekoningen en mijn jongste broer George werd als zwarte koning geschminkt.
        Dus Caspar, Balthazar en Melcjhior.
        De wijzen kwamen uit het Oosten, maar helaas had Twente het nu mis.
        Brei er maar een punt aan. Met Koninklijke Groet, Ephifania.

  4. Het is weer een interessante aflevering, ik genoot ervan!
    Ik was zo vrij om je te linken in een nieuw nakerstelijk logje, hoop dat je het niet te brutaal vind.

  5. Reactie van mijn zus, ook popjesbreister, die ik je link had toegestuurd:
    .
    Nou ik ben eerst aan het lezen geslagen, prachtig
    Wat heeft ze een grote fantasie, prachtig geschreven,
    kom er maar eens op om het kerstverhaal op deze manier
    te beschrijven. Was een genot om te lezen.

  6. Thérèse, ik vind het helemaal geweldig! Al die breisels en zó mooi. Die (Michael Jackson) Engel, die schaapjes met het zwarte schaap, het kindeke, al die andere gedetailleerde figuren. En dan dat kerstverhaal er nog bij. Rustig aan maar met die drie koningen, dat kan nog wel even hè, want je moet er geen brei-arm aan overhouden hoor! (had mijn oma weleens namelijk)

Geef een reactie

