Naspel of Jammerklacht van een ezel

(Regieaanwijzingen. Doek blijft dicht. Van dáárachter komt een ezel op en begint met zijn gejammer)

De echte ezel huilt...

“Ik ben te la-haat, oh snik snik, ik was al bijna helemaal klaar op alleen twee achterpoten na  *snikt en jammer héél hard* nou, zo zal het ook wel gaan, dacht ik, vooruit op naar het Kerstspel, zonder een ezel kunnen ze daar toch niet? Het was vroeger tenminste altijd zo….snik snik…de os én DE EZEL. En toen snelde ik erheen, op die stijve achterpoten, viel nog helemaal niet mee, ik ging een paar keer door mijn stutten, maar ik krabbelde overeind, ik hobbelde weer door, ik kom bij het theater, nóg net op tijd, dacht ik…snik…en wat zie ik daar? Een andere, rare ‘toeristenezel’, als je het mij vraagt, maar…..ia ia ia ia …ia ia….niemand heeft mij wat gevraagd, niemand zegt mij wat en helemaal nie.. nie..hiemand denkt aan mijn gevoelens boe..hoe…… “

O wat erg en het is allemaal mijn schuld. “We hebben zovast die Griekse ezel”, dacht ik luchtigjes. “Zijn er ook kindertjes in de zaal misschien? Ja? Zouden jullie dan de ezel willen troosten? Jullie kunnen dat vast erg goed. Zeg maar dat ik, tante Thé, er vrééééselijk spijt van heb……..Lieve grote mensen mogen het ook wel proberen, hoor…o o wat vind ik dit nu zielig. “

10 thoughts on “Naspel of Jammerklacht van een ezel

    • Ja, dat zei ik nu ook! Waar denk je aan bij een Kerststal? Juist, de Ezel! En dan misschien nog Jesus, wat verderop. Maar gelukkig komt hij nog… (goed bezig, Mam!)

  1. Applaus voor de enige echte ezel! Applaus, klapklapklap, wat mooi verteld, tragisch, doorleefd!!! klapklapklap.
    Staande ovatie
    ( ik gooi nu toch maar die bloemen)

  2. O ezeltjelief, ik kan zo met je meevoelen, ik heb namelijk één zo’n poot en ik kom ook overal te laat. Huil maar niet meer hoor, volgend jaar wordt er weer een kindeke geboren in een stal en daar ben je vast de eerste!

  3. Aiaiai! Wat een Leed! Misschien ligt er nog een mooie rol in het passiespel voor u in het verschiet? Dat tegen die tijd uw achterpoten wat aangesterkt zijn?

  4. Ach wat zielig. Weet je wat, geef hem wat extra aandacht door nog een nadoekje met ezel èn os….. of eh, is die er ook nog niet? ‘k Heb even gescrold, maar ik kon hem niet ontdekken.

  5. Aah, en het is nog wel zo’n mooie, compleet met aalstreep. Ik vind je zo goed hoor ezel, niks van aantrekken, kindeke Jezussen zijn een overwaaiend seizoensverschijnsel maar ezels zijn van alle tijden.

  6. Geeft niks hoor, ezel. Je hebt je stinkende best gedaan. En bedenk, volgend jaar ligt Jezus weer in de kribbe. En dan heb jij twee echte achterpootjes. Kun je er het eerste bij zijn.

Geef een reactie

