Tulpen, overal tulpen

Vroeger vond ik het maar stijve gevallen, die tulpen. En ik zag er ook meteen klompen bij en molens en kaasmeisjes en de hele toeristische mikmak. Als puber schaamde je je dan voor zo’n stom land. Maar “het kan verkeren”, zei iemand eens, Brederoo dacht ik en wat hij daarmee bedoelde, begreep ik toen niet. Maar nu wel, hoor. En in ieder geval, dát wil ik maar zeggen, ben ik inderdaad van mening en smaak veranderd. Ik vind ze MOOI. En VROLIJK.  Ik maakte gisteren een wandeling door ons dorp, de zon scheen weer na een fikse regenbui en opeens zag ik overal tulpen, in allerlei kleuren lachten ze vrolijk naar mij en riepen: “Wij willen op de foto; heeft u niet toevallig uw toestelletje bij u?” En laat ik dat nu heel toevallig bij mij hebben.  En hier dan een klein stukje van al die bloemenpracht.  

.

17 thoughts on “Tulpen, overal tulpen

  1. Tulpen zijn ranke dames van zeldzame elegantie, die schijnbaar achteloos schoonheid voortbrengen. Ik mag ze graag bezienswaardigen en weet welke boodschap ze onuitgesproken laten.

  2. Wat een heerlijk vrolijke foto’s, Therese! In mijn tuintje ga ik aan het eind van het jaar wat bollen poten, want nu toch wel wat saai. Zeker na die kleurige boel hierboven

    • Hoi Aleida. Ja, een vrolijke boel. Helaas heb ik in mijn tuintje niet veel plaats meer; anders zou ik zo’n gemengde toestand wel erg leuk vinden, maar..het zou ook weer negatief bekeken kunnen worden door mijn dierbaren, die vaak vinden dat ik veel weg heb van een Jordanese en van een zigeunerin.
      Maar plant jij ze maar lekker, hoor. Jouw Raja vindt het vast wel mooi! Groetjes.

      • wat hep een Jordanees nu weer met een tulpenbol van doen? Ik moet toch eens naar Amsterdam afreizen om mij daar in te verdiepen. Ik ben meer van de kleine narcissen en blauwe druifjes en van die bolletjes die mogen verwilderen. En Raja mag daar niet aankomen, t is een slopertje, qua tuin

  3. Ze zijn mooi in dikke bossen, in een emmer of een accubak. Vooral de gele.
    Mooie foto’s om blij van te worden.

  4. Ik heb nooit tulpen in de tuin en nu ik dit allemaal zo zie (en ook die leukerds hier in het dorp) vraag ik me af waarom eigenlijk niet? Oh ja, het heeft iets te maken met dat je ze er na de bloei allemaal moet uithalen en dan laten drogen en zo. Ik ben meer van de bollen, die je kunt laten zitten zoals narcissen, krokusjes en blauwe druifjes. Die vermeerderen ook nog eens. Maar leuk zijn ze wel, hoor. Die tullepies.

    • Ik heb zelf ook geen tulpen in de tuin, maar je kunt ze ook gewoon laten zitten, hoor. Alleen moet het loof afsterven. In onze vorige tuin hadden we tulpen, die jaar na jaar even mooi weer opkwamen. Ik ben van plan ze einde dit jaar in een losse bak te zetten. Kan ook heel goed, geloof ik.

  5. zo zijn ze het mooist, alle kleuren door mekaar. Maar Treesje, zeg eens eerlijk, ik zie geen foto van die keurige vakjes tulpen geel-rood om-en-om van je buurman, die heb je zeker op een donkere avond gerooid hè?

    • Aaaaaaaaah, ik snap het. Het perk van de kerk, De verantwoordelijke man, tevens vrijwilliger, had dit jaar prachtige donkerroze tulpen in één kleur. Hahahahaha, ik ben een braaf vrouwtje, hoor en doe maar héél af en toe iets wat niet mag. Liefs!!

Geef een reactie

