Een zeer bewogen geschiedenis

Hier dan het interview met de heer Popovski, van beroep:  muzikale clown. Hij is er klaar voor, zei hij. En hij zag er ook al beter uit, vond ik. Ja, de tranen biggelden nog wel zo af en toe over zijn wangen als hij aan het verlies van zijn dierbare viool dacht, maar hij wilde het toch proberen. Ik ga nu zijn verhaal hier vertellen. In Rusland, lieve lezers, is het communisme dan wel afgelopen, maar het is daar nog lang niet allemaal koek en ei, zei hij. Het is eigenlijk een soort losgeslagen bende geworden, met straatroof, zakkenrollers, mensen met pistolen en zelfs de grote misdaad tiert welig. Daarom besloot Pjotr – ik mag hem Pjotr noemen – alsnog dissident te worden en weg te gaan van moedertje Rusland, hoe zwaar hem dat ook viel. Toevallig zag hij mijn oproep om mee te doen aan mijn Kerstspel en aldus besloot hij dat de kleine Jezus er wel voor kon zorgen misschien dat zijn viool terecht zou komen. Bij ons is dat de H. Antonius, maar dáár misschien wel het Kerstkind. Ze zijn daar n.l. Grieks Orthodox katholiek, dat is anders dan Rooms, heb ik mij laten vertellen.  Bovendien, vertelde Popovski dat het niet goed ging met de circussen in Rusland, zelfs niet met het Staatscircus. Men gaat daar ’s avonds óf uit stelen of inbreken of op tasjesroof óf men blijft liever thuis om dezelfde reden, maar dan om geen gevaar te lopen bestolen te WORDEN etcetera. Ja, een bezoek aan het circus is er dan niet bij. Bovendien is daar de popmuziek doorgedrongen – men smult ervan – en ja, als je als muzikant heel je leven uh… Tsjaikowski e.d. gespeeld hebt, verander je niet zo snel. Hij heeft ’t wel geprobeerd; hij noemde zich zelfs clown Pop, maar nee, het swingde niet genoeg, ja, wist men daar veel. Tja … en wat blijkt nu? Pjotr weet het nog niet, maar hij komt eigenlijk van de regen in de drup, van de ene crisis in de andere. Hier wil men ook alleen populaire dingen, zoals musicals, Franz Bauer, Gerard Joling en Jantje Smit. Voor de Kunsten wordt de kraan dichtgedraaid, want dat is maar flauwekul en interessantdoenerij. Enfin, u weet dat allemaal, maar onze Popovski nog niet. Hij komt er nog wel achter. Voorlopig houden wij het maar even zo. De waterlanders stromen zonder dat al overvloedig genoeg. Best een bewogen verhaal, niet?  Van zo’n oude man?

14 thoughts on “Een zeer bewogen geschiedenis

  1. Mijn hemel wat een verhaal! Jij maakt veel mee, hoor, maar wel wat treurig nu. Ik leef volop mee en dat terwijl ik clowns erg vind. maar een clown met (maar nu dan even zonder) viool is misschien heel anders

    • Ik vind clowns ook heel eng (vooral Cliniclowns), maar deze is wel heel zielig en bovendien Russisch. Dat scheelt vast.

      • Ja Hermieneke. ik vind ze ook héél eng, maar ik maak voor hem een uitzondering. Als je het wilt, kan je dat in een vorig logje lezen: ‘Waar is de viool?”
        Groetjes voor jou. Th.

  2. Huilende clowns zijn niet te vertrouwen, zeker niet als het Russen zijn (naar wat ik hierboven allemaal heb gelezen over dat volk). Hoewel dat ook wel eens een tikje overdreven kan zijn. Muzikanten zijn natuurlijk vaak overgevoelige tiepjes en als ik de achtergrond zie op bovenstaande illustratie dan zie ik een heel lieflijk landschap met mensen die vreedzaam reizen of werken op het land. Kortom: het valt allemaal wel mee. Geen gesnotter, probeer ergens een oude viool te lenen en ga aan de slag. Voor de AH of in de hoofdstraat, men hoort daar ook best graag Tsjaikowski. En snel de taal leren he, anders word je zo het land uitgeschopt en dan moet je terug naar die dievenbende.

    • Lieve Aargh, bedankt voor je bezorgde reactie. Ik hen de belangrijkste dingen aan Pjotr over proberen te brengen en wat zei hij? “Aargh’ en er rolde weer een traan. Of hij nu jouw naam al kende (een goed begin) of ….we gaan met hem aan de slag.

      • Zei hij aargh? Ik hoop niet dat ik de boel nodeloos ingewikkeld maak maar ik denk dat hij op z’n Russisch “Apx” zei, en dat betekent architect. Is er nog iets dat je niet van hem weet?

  3. Jazeker!
    Erg bewogen.
    Niks mis met communisme overigens, en alles mis met onderdrukking.
    Ik vind cirus maar stom.

  4. een clown is ook maar een mens vrees ik
    dus zal die ook wel gevoelens hebben die we niet kunnen zien onder de make up.
    En dat kunst net nu weer onder de mat geveegd wordt is geen toeval met dat europees gedoe over besparingen.

  5. Aargh: Hij zal toch niet architect bedoelen? Wat moet hij daarmee? Misschien, begreep ik een beetje, schrok hij van jouw ‘strenge’ (maar eerlijke) woorden en zei hij wellcht: Errug. Ik weet nog een heleboel niet van hem. Wat wil je? Hij is hier nog maar net. Maar bedankt voor de goede adviezen wat mij betreft.

  6. Ik vind hem wel een heel geloofwaardige clown en hij heeft een heel leuk ensemble aan. Misschien is het een bij elkaar geraapte spontane outfit maar het staat hem echt goed.

Geef een reactie

