Goed voornemen

Vanaf nu ga ik elke dag een half uurtje wat in de tuin doen en vooral snoeien. Ik dacht vroeger altijd dat voor alles in de tuin een vaste tijd bestond, dit snoeien in het voorjaar, dat juist weer in het najaar. En komt het er in die tijd niet van –in het voorjaar of in het najaar- zit je op een gegeven moment met veel te grote struiken. En dat is nu het geval. Zit ik dan ook triest bij de pakken neer? NEEN. Van Ria in Zeeland heb ik begrepen dat je bijna altijd wel kunt snoeien, knippen noemt zij dat, geloof ik. En dat ga ik dus nu doen. Mijn 1e half uur zit er op. Het is mooi zonnig vandaag, onze tuin ligt op het zuiden en daarom zit ik hier nu bezweet, maar voldaan dit stukje te tikken. Ik zit trouwens bol van de goeie plannen en voornemens. Dat komt vast mede door de dames M. en N. die hier alles in die grote school  zo leuk vonden. Dan ga je het zelf ook weer eens met nieuwe ogen bekijken. Dames, mijn dank is groot en jij Ria, ik leer een hoop van jou en ga het eindelijk eens goed toepassen.

14 thoughts on “Goed voornemen

  1. ik ben trots op je hoor. Niet dat je daar wat aan hebt, maar goed. Flink van je, en ook nog op een goed moment, want er wordt aardig weer beloofd. Ik ben een poosje terug bezig geweest. Tijdens woest geruk aan een wortelstok verloor ik mijn evenwicht, stond met mijn voeten een beetje krap tussen de struiken en stortte derhalve in een hortensia. Een hoop gekraak, maar zo heb je eens een leuk bosje bloemen in de vaas. Of had ik dit al opgebiecht? Nu ja, een gewaarschuwd mens telt voor 2: niet omstorten dus

    • Dank voor de waarschuwing. Heb je je niet erg bezeerd???? ……..dan kan ik gerust even lachen: ..”stortte derhalve in een hortensia.” Dat gebeurt niet iedereen. Ik zal oppassen; ik heb er zelfs twee. Maar… ik pluk toch af en toe een boeket, ze bloeien zo welig.
      Wat fijn dat je trots op mij bent. Kan ik over opscheppen, zo van: …”ja hoor eens, Aleida is trots op mij. Zo!” Je weet maar nooit.

  2. Als je elke dag iets doet dan kan het werk zich nooit vreselijk ophopen. Wij noemen dat hier ‘er even bij langs gaan’. In feite ben je er weinig tijd aan kwijt en je houdt controle.
    Ik zeg: goed zo, T.

  3. En voor bloeiende struiken geldt na de bloei komt de snoei. Haha, ik doe ook maar wat hoor, er zijn er ook die op tweejarig hout bloeien, maar die heb ik geloof ik niet. Rozen moeten dan weer in het vroege voorjaar. Wat ik altijd knip is de liguster en de hazelaars, gewoon om de paadjes begaanbaar te houden en er goed met de grasmaaier langs te kunnen.
    En buiten bezig zijn is zo lekker!

  4. Snoeien is bloeien, zegt men, het is waar. Bijhouden is idd nodig, voor je het weet loop je met een kapmes te zwaaien. Ik snoei me suf want het is hard werken, vind ik. Daarom doe ik het niet vaak genoeg:-(
    ps
    Op de foto van het raam staat een beeld van een beeldje.

  5. Oh Thérèse, je bent heel goed bezig! Ik ben zelf meer van het type ‘ik wil héél veel eer van mijn werk hebben’, dus ik ga pas aan de slag als het echt niet anders meer kan. Geldt voor huis en minituintje. Zo heb ik vandaag het huis eens onder handen genomen: mens wat een mooi huis is het eigenlijk onder al dat stof! Maar nu glimt alles mij weer tegemoet en kan ik gemakkelijk een maand op mijn lauweren gaan rusten.
    Ik ben wel aangevallen door de stofzuiger, dus nu heb ik allemaal rode krassen op mijn mijn arm! Hij voelde zich waarschijnlijk verwaarloosd….

    • Oei, wat een enge stofzuiger, Hermieneke! Je hebt ‘m toch wel teruggemept, hè?
      Eigenlijk ben ik ook zo’n type als jij, maar die tuin hè” ….als ik ‘even’ niet oplet, zijn sommige takjes al bijna boom geworden en nu moet ik met de zaag aan de gang. Daarom dit krijgsplan.
      Liefs Th.

  6. Als je iedere dag een half uur aan het snoeien slaat, is de tuin binnen een maand zo kaal als de Maan! Maar gelukkig ken ik die goede voornemens van je wel een beetje en vat ik ze vooral theoretisch op. Toch goed hoor, je goede voornemens.

  7. Dat werken in de tuin is voor mij letterlijk opgelegd werk. Wat is er mis met een betonlaag waar je wat bloembakken op neerzet? Nee, we moeten knippen, wieden, opruimen, kortwieken, hekken plaatsen, en zo meer. Blijft een lastige taak…..

Geef een reactie

