Het moet er maar eens uit

Ik was eigenlijk niet van plan over dit mooie zomerweer te mopperen, maar … er zijn ook minpuntjes aan. En daar wilde ik het even met u over hebben.

Gisteravond bijvoorbeeld, na de hele verschrikkelijke Zomergast uitgezeten te hebben (mijn persoonlijke mening, hoor), probeerde ik nog even de zinnen te verzetten en een boek te lezen. Vanzelfsprekend gaat dat niet in het donker, dus ik had een leeslamp aan én omdat het nog steeds behoorlijk warm was, twee ramen open. Nou, dát heb ik geweten. Allerlei vliegend gespuis maakt snelle rondjes en landt op mijn boek en  op mijn armen en het worden er steeds meer en meer. Allemaal heel klein vliegend pestpokkenspul en dat eigenlijk al drie of meer avonden lang. Ze zijn een beetje groen/bruinachtig en maken een bijzonder zenuwachtige indruk. Weet misschien iemand tot wat voort soort die behoren? Ik verdom het de ramen dicht te doen. Bovendien wie zal zeggen hoeveel er al binnen zijn?

Af en toe landt er eens een ander beestje: donkerbruin en volkomen rond met kleine pootjes. IK blijf hardnekkig doorlezen, ja ik laat mij niet kennen, zeg! Maar echt lekker lezen is anders, dát begrijpt u. Maar verder is het oké, hoor, dat zomerse weer. Een tikje aan de warme kant, maar ja… laat ik daar niet over vallen.

21 thoughts on “Het moet er maar eens uit

  1. Je kunt natuurlijk een cursus entomologie gaan volgen, maar dan blijf je toch nog met het ongemak zitten. Ik heb er wat anders op gevonden. Toen wij dit appartement kochten, met aan drie kanten balkons, heb ik voor alle balkondeuren horren laten maken, want ik ben panisch voor dat vliegend, kruipend, zoemend en bloedzuigend gespuis. Bij jou zal dat niet zo gemakkelijk gaan in zo’n groot huis, maar misschien alleen voor de slaapkamerramen?

  2. Dat je dat kán, blijven doorlezen! Ik erger me zo verschrikkelijk aan dat gezoem en gekriebel dat ik helegaar van de leg raak. En wat een geluk dat ik niet naar Zomergasten kijk, heeft me weer een hoop bespaard. Nu ja, de zomer en zijn gasten zijn bijna voorbij en die warmte ook (dat laaste vind ik wel jammer hoor)

    • Aleida: Ja, zo ben ik nu eenmaal. Als ik lees, lees ik ook en merk haast niks. DE wereld zal vergaan, maar ik lees gewoon door. Zo iets, Aleida. En wij voelen ons bijna schuldig als wij niet naar de Zomergasten kijken.

  3. Gespuis is het juiste woord en wat er allemaal rondvliegt is me een raadsel. Moet je bij varkens en/of paarden wonen…. Of dat nu echt nog tot de voedselketen hoort, vraag ik me af.
    Wij hebben beneden vliegengordijnen; boven niet; daar drapeer ik een stuk vitrage voor het open raam. Eventueel gebruik ik een paar punaises. Niet mooi maar afdoende. Tegen de muggen stofzuig ik wat vaker; dat zijn pas vuilakken. Niet dat het voor 100% helpt, er blijven altijd wel een paar zitten maar die komen niet op mij af..

  4. Tsjonge ‘zomergasten’ ‘the killing’ ik kijk nergens naar en zit lekker buiten ’s avonds, helemaal bedekt, zodat niemand me kan prikken, maar lekker dat het dan is! En in bed slaap ik 😉

  5. Zet een hor in dat raam.
    (Een ereader zal je niet helpen, daar heb je nog steeds licht bij nodig. Boeken lezen op een tablet kan wel in het donker. Maar dat tablet leest weer lastiger als je buiten in de tuin wilt lezen.)

  6. Doe maar een citronella. En klamboe. Is best gezellig maar toevallig hoorde ik vandaag alweer een verhaal over een mug IN de klamboe. Dat moet je helemaal niet overkomen natuurlijk.
    Hier zitten overigens echt heel erge vampiers. Ze vliegen gewoon in huis. En als ze me bijten dan blijven ze zelfs als ik hard wegren achter mij aan vliegen en bijten. Ik heb negen allergische bulten van ongeveer 6 cm op mijn benen. Durf niet meer in een rokje.

    Waar heb ik het over? Het zijn dwaze dazen.

  7. Wat dit betreft tref ik het. Ik ben geen echte lezer en de laatste keer dat ik een boekje las is minstens 5 jaar terug. Ik lees wel veel van het beeldscherm, maar bij mijn laptop komt daar niet zoveel licht af. Toch moet je dat ook niet doen zonder aanvullende verlichting. Dat tikt zo lastig. Daarvoor heb ik tegenwoordig een anderhalfvewattledlamp, die voldoende licht geeft, maar door het vliegtuig buiten niet wordt opgemerkt. Rondom het huis heb ik 6 straatlantaarns en die zullen hen meer aantrekken. Bij dat warme weer hou ik de hele dag alles potdicht en kwam het deze keer voor het eerst sinds jaren eventjes net boven de 25 graden in huis. ’s Avonds en ’s nachts zet ik hele tijden de deuren tegen elkaar open om flink door te luchten en vooral om koudere lucht binnen te laten. Helaas werd het pas rond half elf buiten iets kouder dan in huis en was er een nacht dat het buiten niet kouder werd dan 23 graden. Dat schiet dus bij weinig wind niet erg op. Maar met deze methode blijven grote muggen, langpoters en vliegen weg. Ik heb nog wel eens hele kleine vliegjes maar dan op normale dagen en een verdwaalde motvlinder. Die laatste zet ik uit en van die eerste heb ik geen last. Bij noodsituaties zet ik mijn stofzuiger in. Een asomethode, want die zuigt ze moeiteloos uit de lucht. Ze maken dan echt geen kans.

      • Prima, werd bij elkaar 80 km. Dus maar goed dat ik een stukkie getreind heb, want 105 is op dit moment wat teveel van het goede. Ik wilde nog wat eten in Hoorn, maar daar heb ik van afgezien. Duidelijk niet het juiste moment. Of dicht, of overvol met gajes. Het werd dus een thuiprakkie.

    • Inderdaad, ik denk dat het motmuggen zijn. IK heb het hele stuk net gelezen. Voordeel: ze houden de echte steekmuggen weg. Mooi zo!

      En was ik helemaal vergeten: het was Lappendag in Hoorn maandag, Ik ga nooit, vandaar dat ik er helemaal niet aan gedacht had.

      Groetjes en tot ziens. Th.

  8. hier valt het nog mee met die insecten maar ik vrees met de afkoeling die nu volgt er nog meer van dat ongedierte naar binnen zal komen. En op die spinnen zit ik helemaal niet te wachten.

Geef een reactie

