Breimania

Breimania    …en eerst haakmania, daar lijd ik aan. Het is een soort verslaving, die steeds erger wordt. Bij mij dan. Het begon heel onschuldig. Ik haakte wat hamsters, kleintjes, in allerlei kleuren, een stuk of 20 ongeveer. Tussendoor maakte ik kleertjes voor mijn kleindochters popje. Ik naaide, breide en haakte jurkjes, hoedjes, broekjes, sokjes en rokjes, zelfs een schortje. En zo zal het begonnen zijn, denk ik. Maar het bleef toch nog allemaal tamelijk onschuldig, tot… ik een boekje zag met de titel: Brei uw eigen kerststal o.i.d. Toen kreeg ik de smaak goed te pakken. Maar… ik verzon er verhaaltjes bij. Dat maakte het nog enigszins goed. Ik kon nog denken dat ik het nodig had voor mijn Kerstverhaal, weet u nog? Vervolgens vóór deze ernstige fase breide ik nog een kameel voor het nieuwe Kerstverhaal, een clown, een ballerina, een Franse vogelverschrikker en nog meer, wat nog net niet af is. Want wat lag er in de etalage van de boekhandel? Poppen breien met Arne en Carlos, die van de Kerstballen en Paaseieren enzo. Beide boeken heb ik laten liggen. Kerstballen nee, want ik ben meer een mens die van alles in de boom wil hangen. Paasdingen, nee hoor, want dat zijn maar twee dagen. Daar begin ik dus niet aan. Maar bij dit soort breien, piepkleine truitjes, rokjes, lange en korte broekjes sloeg mijn hart een paar slagen over. Dat ik geheel niet met 5 pennen overweg kan, vergat ik spontaan. Ik moest en zou… Dát heeft mij ‘de das’ omgedaan; o ja, een kleurige das is ook in de maak. Het heeft mij heel veel moeite gekost en nóg steeds eigenlijk, maar ik KAN het, dat echte brrrie brra brrreien. Het erge nu is en hier kom ik to the point: ik kan niet meer stoppen. Help, lieve hemel. Ik ben met de eerste pop nog niet helemaal klaar en er moet nog een finishing touch komen aan een stapel kleertjes, maar ik hield het gisteren niet meer.

Ik breide zovast een been, zie foto, met een grijze legging, want past overal bij. Slim hè? Toch is het erg, lieve lezers, want ik draaf altijd zo door. En mijn atelier staat maar op mij te wachten, maar in schilderen heb ik lang niet zo veel zin. “Het zal wel weer komen”, zei u? Laatst was ik daar weer eens bezig, maar helemaal niets lukte. Ik heb alles weer weggeverfd. Nou moe…

19 thoughts on “Breimania

  1. Er zijn schilderijen genoeg in de wereld, hoor. Dan schilder je maar lekker niet. Je gaat het niet tegen je zin doen natuurlijk.
    Een geweldig leuke pop, deze.
    Ik bewonder dit erg, want ik kan zelf niet breien. Haken gaat prima, maar breien……nee.
    Hoe heet ze?

  2. Misschien moet je eens een schilderij gaan breien of je breiwerkjes in een schilderij verwerken of een breiwerkje schilderen. Dan is het niet of of maar en en.

  3. @Aron en Tagrijn: Grappig, jullie denken allebei ongeveer hetzelfde. Maar jaren geleden maakte ik al wandkleden met vast wat breisel erin en gehaakte kleden ook al, bedenk ik nu en geweven dingen. Maar wie weet? Dank voor het meedenken.

Geef een reactie

