Ons dorp

Als ik nu eens één keer per week of per maand op mijn wandeling een serie foto’s maak van het dorp speciaal voor weblog… zou dat niet leuk zijn, zo dacht ik.  Ik fotografeer al heel wat, maar dan probeer ik een beetje te kijken met de ogen van een buitenstaander.

En zo gedacht, zo gedaan. Gisteren was het er prachtig weer voor. Ik maakte veel foto’s, hoe kan het ook anders, van slootjes, slootdoorkijkjes ,slootwaterplanten en slootbruggetjes.  Wij barsten hier namelijk van de sloten. En die zijn stuk voor stuk heel  schilderachtig.

Verder is het niet zo’n mooi dorp. Een echte oude kern is er niet meer, want het nieuwe centrum is verplaatst naar een winkelcentrum. Daar is ook het grote nieuwe rechttoe-rechtaan  gemeentehuis. Het oude stadhuisje staat hier vlakbij, maar daar zit nu een makelaar in. Het was vanouds  een lintdorp, dus alles reeg zich aaneen. Er stonden waarschijnlijk wel veel meer prachtige stolpboerderijen dan nu. En mooie maar onpraktische huisjes. Maar in de tijd van de ruilverkaveling en de nieuwbouw (eind 60er jaren) toen ook vele Amsterdammers naar hier trokken, is er veel moois verloren gegaan. Dat zal in vele dorpen en steden gebeurd zijn, maar jammer is het wel. We hebben dus niet een erg mooi dorp, maar echt lelijk is het nu ook weer niet. Het heeft alleen geen echt karakter. Voor dat soort dorpen moet u naar Twisk gaan of Opperdoes of Abbekerk of … er zijn er nog wel meer. Maar goed, we wonen hier toch met plezier. Over een tijdje ga ik andere dingen van het dorp fotograferen, als ik het niet vergeet tenminste.

11 thoughts on “Ons dorp

  1. Het ziet er lieflijk uit allemaal. Wapperende wasjes hebben op mij ook altijd aantrekkingskracht (vooral met die grote bh’s haha). En ik kreeg via de mail óók al zo’n geweldige foto van jullie 🙂

  2. Het hoeft ook niet mooi te zijn om er toch prettig te wonen. Ja die slootjes, je zag ze overal. Ook in ons dorp langs een deel van de hoofdstraat, met kippenbruggetjes.
    Mooie foto’s, sfeervol. De poes geeft fleur aan het dorp 🙂

  3. En toch is het vast best wel een mooi dorp.
    Of er karakter in zit of niet, dat verschilt gewoon per persoon.
    Zoals bijna overal heeft de tand des tijds toegeslagen, met modernisering en alles.

  4. De tand des tijds, of meegegaan met een andere, een nieuwe tijd.Het is maar hoe je het bekijkt. Wastobbes, hoe mooi dan ook zijn ookverdwenen, evenals handkarren, paard en wagen en wat aldies meer zij. Je kunt niet alles vasthouden zoals het was. Al ben ik het wel eens dat de nieuwe winkelcentra vaak zo eenduidig zijn geworden waardoor het niet zo boeiend is

    • Nee, ik wil niet terug naar de tijd van de wastobbes, maar er is her wel veel afgebroken, wat eigenlijk een monument had moeten worden, bijvoorbeeld prachtige stolpboerderijen. Het is wel begrijpelijk, maar toch zonde. Begrijp je, Hanscke?

Geef een reactie

