Gelukkige toevalligheden

december 2012 145

Normaal zou ik het heel gewoon vinden, de dingen die vaak toevallig gebeuren, maar nu, in deze Kerstdagen, ga ik daar opeens meer op letten. Raar hoor, want ik ben helemaal niet gelovig. Ik doe alleen met Kerst mee voor de gezelligheid en om niemand teleur te stellen. Maar goed, er gebeurden drie merkwaardige dingen.

A. Ik ben al dagen bezig de boom aan de overkant te fotograferen met de steeds wisselende lucht erachter. Daar gaat het natuurlijk om. De boom is eigenlijk een soort decor, een mooi decor, maar niet de hoofdzaak. Nu kwam ik gisteren net terug van mijn foto-sessietje en keek even op facebook (ja, ik zit op facebook voor wie dat nog niet weet) en zag daar een foto van een goede vriend (Gijs) van … ook een lucht en een filosofische opmerking erbij. Nou, dat vond ik een bijzonder toeval.

B. Ik had jongste zoon Martijn aan de telefoon en hij vertelde iets over een plaat van Hans Dorrestijn, “Bofkont, zijn allereerste LP,  Mam, dat weet je waarschijnlijk niet …”, maar ik onderbrak hem en zei: “Jawel, ik ben net een dik boek van hem aan het lezen en daarin vertelde hij net uitvoerig over die plaat…” Enfin, wij hadden nog een prettig gesprek en al weer vond ik het een opmerkelijk toeval. Het zal vast door de Kerstsfeer komen, maar ik werd er blij van.

En nu C.  Een vriend van ons (Simon) zou een dezer dagen voor meer dan een maand naar Taiwan vertrekken om bij het afstuderen van zijn vrouw aldaar te zijn, Siau Lee, die bij ons een atelier heeft. Ik liep op het winkelcentrum net te dubben of ik nog even bij hem langs zou gaan, toen ik hem uit een winkel zag komen. De begroeting was hartelijk en wij besloten samen een kopje koffie te gaan drinken. Dat deden wij dus, wij namen de tijd ervoor en het werd een bijzonder gesprek, waarin wij ‘nader tot elkaar kwamen’ zoals dat heet. Zo werd een eenvoudig boodschapje de aanleiding voor een middag om te onthouden. Is het nu een heel gewoon toeval of ligt het misschien toch een beetje aan de Kerstsfeer? Ik zal het nooit weten, maar niet voor niks noemde ik mijn verhaaltje ‘Gelukkige toevalligheden’. Zie zo, de cirkel is rond.

6 thoughts on “Gelukkige toevalligheden

  1. Het is allemaal wel opvallend, maar ik denk toch niet dat dat de invloed van kerst is. Het is gewoon toeval. Men zegt soms, onberedeneerd: toeval bestaat niet. Dan zeg ik, even onberedeneerd: toeval bestaat wel. Wat nuchter, hè?

  2. Tja, wie zal het zeggen. Ik geloof eerder in jouw optimisme. Maar prettige toevalligheden zijn in ieder geval fijn, ze maken een dag goed.
    Iets anders is dat ik zo vrij ben geweest je te vernoemen in een logje. Ik hoop dat je het niet erg vindt, zo ja, laat je het weten?

    • Ik heb het net gelezen. Is prima, hoor.( Ik sta klaar met mijn breinaalden voor het geval dat.) Ik zal dadelijk gaan lezen waar dat bericht toch vandaan komt, van die ondergang v.d.wereld.

  3. mooie foto. Ik geloof ook niet zo in toeval. Sommige dingen moeten gewoon zo zijn en soms sta je ook wat meer open voor mooie dingen. Dus ik denk niet dat het in de Kerst zit maar meer in jezelf.

  4. Soms heeft het te maken met het je open stellen. Ik geloof ook niet in toeval, hooguit in opmerkelijkheden.
    OT. Mijn site is gerepareerd!.

Geef een reactie

