Expeditie naar de Noordpool

januari 2013 a 161Dat hebben wij even gedaan vandaag, Kwaster en ik. “Even naar de Noordpool?” hoor ik u al vragen. Nou ja, bij wijze van spreken dan. Eigenlijk zou het de Zuidpool moeten zijn, maar de Noordpool klinkt veel stoerder én kouder én witter. Dat was het daar ook bij de voormalige Zuiderzee, nu het IJsselmeer. Eén grote ijs-  en sneeuwvlakte, heel eventjes een tikje zon erbij en af en toe een vogel of een wandelaar. Verder één grote leegte met daarboven heel veel lucht. Je voelt je klein en nietig hier. Het is eigenlijk niet te fotograferen of je zou heel veel foto’s aan elkaar moeten plakken als een groot panorama. Maar goed, ik heb toch maar wat plaatjes gemaakt, zowel van de kant van het IJsselmeer als van de andere kant, alles wat onder aan de dijk ligt. Dat ligt er ook nog zo ongerept bij. Kijk, dit was het.

januari 2013 a 152januari 2013 a 155januari 2013 a 168januari 2013 a 174januari 2013 a 176januari 2013 a 182… en aan de andere kant

januari 2013 a 158januari 2013 a 164

19 thoughts on “Expeditie naar de Noordpool

  1. Heel mooi, hoor, je hebt het heel mooi vastgelegd.. Sneeuw is altijd een apart gezicht. Vanaf zondag gaan we het spu;l kwijtraken, heb ik begrepen. Wij lopen hier dagelijks in het sprookjesbos. Prachtig om te zien, maar ook best vermoeiend, want de sneeuw ligt nog erg hoog. Je loopt echt te sjouwen in je laarzen, maar ook dat heeft wel weer wat leuks.

  2. Erg mooie fotos Thérèse. Ook wat betreft lijnenspel vlak verdeling. Heb je misschien ooit een cursus fotografie gevolgd?

    • Ha Frans (leuk dat jij reageert) nee, ik heb zelfs de gebruiksaanwijzing van mijn camera nog niet doorgenomen. Ik ben het al ong. 5 jaar van plan. Hee lieve groetjes van mij!!

      • En… ik heb altijd moeit om de horizon recht te krijgen. Dat ook nog. Hoe gaat het met jou?
        En nog hartelijk bedankt voor je lieve Kerstgroeten; wilde ik nog steeds mailen. Bij deze dan.

      • Ik realiseer mij nu dat het ook in verband kan staan met je schilderijen. Daar is lijnenspel en vlakverdeling ook belangrijk. Alles nog goed aan deze kant. Gisteren heeft de oogarts mij nog even operatief van een nieuwe lens voorzien. Ik heb nu dus weer een heldere blik 😀

  3. Schitterend. Ik heb er niet bij stil gestaan dat de het IJsselmeer ook bevroren was. Ons kleine kikkerlandje is veranderd in een woest en koud landschap. En die luchten…..groots!

  4. Dit komt aardig overeen met wat ik boven de Poolcirkel heb gezien. Ben dan toch te ver van huis gegaan. Alleen de steil uit zee oprijsende bergen mis ik. Maar een dijk kan ook mooi zijn.

    • Een dijk is zeker ook mooi. Dit is een deel van de West Friese Omringdijk. En och, te ver van huis gegaan…? Nu kan je dubbel genieten; is ook niet gek, toch?
      Groetjes Th.

      • Zeker. Ik geniet de afgelopen weken. Heerlijk mooi weer.
        Jammer dat zondag de weergoden roet in het eten oftewel dooi in het sneeuwlandschap gooien.

  5. @Frans: Gisteren geöpereerd en nu al weer goed zien? Tjonge…
    Inderdaad let ik bijna automatisch op compositie; zal door het schilderen komen.
    We zijn weer helemaal op de hoogte. Groetjes.

    • Louis Apol. ik had vroeger nog nooit van hem gehoord, maar later zag ik dan zijn schilderijen. Zo’n rare sfeer daar, door die net wat vreemde kleuren. Eerlijk gezegd vind ik hem vreselijk. Jij?

  6. mooie foto’s, net als Bertie vind ik die met het riet het mooist. Ik had op facebook ook al een mooie foto van jouw hand gezien maar vond nergens een reactieknopje of zelfs een “likeknopje”.

Geef een reactie

