Het vervolg

januari 2013 a 325Pas nu kom ik er toe om mijn stukje over het Joodse Cultureel Kwartier af te maken. Wij waren dus in de Portugese synagoge. Ik had hem aan de buitenkant al heel vaak gezien als wij er langs reden of als ik het Waterlooplein bezocht. Maar nu mochten wij er ook in. Het is een prachtig hoog gebouw met mooie grote ramen  en vele koperen luchters, oude houten banken en een soort altaren. Waarvoor alles precies dient, dat weet ik niet. Ik zag daar ook een orthodoxe Joodse man met pijpenkrulletjes, van wie ik gauw een foto maakte. Zelf was hij trouwens ook druk aan het fotograferen. Misschien sta ik wel bij hem op de foto, wie weet? Om onze onderneming nu compleet te maken, besloten wij ook nog de Hollandsche Schouwburg te bezoeken. Geen vrolijk iets natuurlijk, maar uiteindelijk hebben ze er niet voor niets een monument van gemaakt. Van daaruit zijn vele Joden in Amsterdam op transport gesteld, zoals u waarschijnlijk wel weet.  Beneden is een zeer grote plaquette met namen en door de rest van het gebouw was nu een grote fototentoonstelling. Het is een indrukwekkende gedenkplaats waar iedereen op zijn of haar eigen wijze al deze verschrikkelijke gebeurtenissen nog eens kan overdenken.

6 thoughts on “Het vervolg

  1. De Hollandsche Schouwburg ken ik alleen van naam. De beruchte naam.
    Een bezoek na het bekijken van het Joods Cultureel Kwartier lijkt me een logische afsluiting maar was het geen afgang, na de andere mooie monumenten?

  2. Dat ziet er mooi uit binnen. Zeker een reden om er eens te gaan kijken. Dank voor je re=reactie hierover! De Hollandsche Schouwburg zou ik zeker ook beoeken. Daar ligt een enorm stuk geschiedenis.

  3. Als wij vanuit de woning van onze zoon Amsterdam intrekken, komen we langs de Hollandsche Schouwburg. Van gewoon er langs lopen word ik al onpasselijk vanwege het verleden. Ik zal het nooit aandurven erin te gaan.

  4. ja, ik zal wel in herhaling vallen, maar het staat dus allemaal nog op de planning!
    haha, Amsterdam, die prachtige stad, zoveel te zien.

    Ja, en ook de nare dingen des levens, laten zien hoe zuur de mensenheid kan zijn.

Geef een reactie

