Een akelig drama

februari 2013 142 februari 2013 141februari 2013 140 februari 2013 143

Het gebeurde gisteren. Ik zat al een paar dagen tussen de bedrijven door zielstevreden te breien en ik dacht nog optimistisch: “Nou dat schiet lekker op!”  Ik maakte kleine blije, primitieve aantekeningetjes in mijn superfijne agenda en was al bijna aan de hals bezig van de pop (voor mijn kleinzoon Rein). Even tussendoor: deze poppen breit men van de voeten naar het hoofd, van onder naar boven, begrijpt u wel? Ik zal dat nog wel eens uitleggen t.z.t. als mijn leed wat over is. Ik was dus bijna aan de hals begonnen, toen het gebeurde… juist omdat ik met grote aandacht en zorgvuldigheid de naadjes onder de oksels dichtnaaide, gleed er een pen van de vier uit de steken. “Tik”  klonk het. Ik zag het wat te laat. Gauw weer de pen erin doen? Ging niet meer. Er begonnen steeds meer steken naar beneden te glijden en wat ik ook probeerde, het werd een steeds grotere knoeiboel. O, dat wordt uittrekken, wist ik. Niet alles, maar wel een heel stuk. Hier en daar moest ik ook even in het breiwerk knippen, omdat ik een gedeelte al vastgezet had.

februari 2013 185En dit was het resultaat, erg hè? Eigenlijk had ik moeten weten dat dit breien met 5 pennen té hoog gegrepen is voor mij. En dat al 3 andere poppen wel gelukt zijn, is een wonder boven wonder. Eerlijk gezegd is er bij iedere pop wel iets mis: de neus zit een tikje scheef, het ene been zit niet helemaal recht of bijna helemaal achterstevoren, eentje loenst wat maar het valt niet eens op. Dan nog even over die foto: het lijkt wel wat bloederig, maar het is gewoon zijn rode T-shirt, hoor. Maar evengoed ben ik ‘op heden’ niet meer zo ver als ik gisteren al was én…veel onzekerder. Treurig hoor. Maar ik ben het al weer een beetje aan het herstellen, te herbreien zeg maar. Ik zet door, net zolang tot ik een jongenspop heb.  Hoe zal ik ‘m voorlopig noemen? Geen Guus Geluk in ieder geval.

Update: Opdat de lezer goed moge slapen vannacht, plaats ik snel deze foto. Ik ben erin geslaagd het letsel bijna onzichtbaar te herstellen. Dank voor uw meeleven. En nu maar hopen dat de rest ook goedkomt. Er zijn nog moeilijke delen te breien namelijk. Duimt u mee?

februari 2013

34 thoughts on “Een akelig drama

  1. Jeetje Thérèse, als een lijk in een bloederig toneelstuk. Ik kan me voorstellen dat het een tegenvaller is maar het komt weer goed, dat lukt jou wel. Natuurlijk is het geen toevasl dat de andere drie poppen wèl gelukt zijn!
    De naam, tja, Marty?

    • Oh, sorry, nou ging ik alleen op het laatste in, de vraag naar een naam, maar vervelend voor je natuurlijk van de gevallen steken. Rein moest eens weten hoe je voor hem werkt.

  2. Beter een paar gevallen steken dan een hele gevallen vrouw. Kom op, gewoon een pechpop, deze jongen. Pietje Pech i.p.v. Pietje Bell!

  3. Beter een halve hele goeie pop dan een hele niet half zo goeie pop.
    *gaat nu even vanwege opkomende hoofdpijn paracetamolletje nemen*

  4. Getverderrie zeg wat een pech. Knap dat je weer opnieuw begint, ik had het denk ik in een hoek gesmeten.
    Een smurf breien: mijn moeder heeft het weleens gedaan dus ik denk wel dat jij dat ook kunt.
    Ik heb zelf Snoopy eens gehaakt, geheel zonder patroon. Dat vind ik nog steeds ontzettend knap van mezelf, vooral omdat de 2e Snoopy niet meer wilde lukken.

    • ALS alles goed komt…, wordt het een jongenspopje voor mijn kleinzoon. Hij zij dat hij ook graag een pop wilde.
      De bedoeling van mijn stukjes is ook dat ikzelf en andere (aardige) mensen er vrolijk van worden of blijven. Als ik narigheid heb (op de een of andere manier) schrijf ik er gewoon niet over. Dus mijn opzet slaagt. Hoera! Dank Marijke.

    • Ja, mij eigenlijk ook. Maar ik was helemaal weg van die poppen. Dus Aargh, ik moest en ik zou, begrijp je? Ook die schattige kleine kleertjes zijn zo leuk. Binnenkort plaats ik een foto.

  5. Hm, zit dat broekje niet een beetje strak voor een jongenspop?
    Overigens zie ik bij de update maar 4 breipennen, toch maar eentje geminderd?
    Succes met het vervolg, ziet er toch veelbelovend uit.
    Lijkt wel een beetje op de gebreide Jan Pierlala-pop die ik in een zeer pril stadium van mij jeugd ooit gekoesterd zou hebben.

    • Ik hoop van harte dat deze ook gekoesterd wordt. Temeer omdat ik er zo’n werk mee gehad heb. Het gaat nu goed. Van dat strakke broekje heeft een pop geheel geen last, hoor!

  6. pfff, bij de eerste foto had je eigenlijk een waarschuwing moeten plaatsen voor de tere zieltjes onder ons, maar het blijkt mee te vallen; de tweede foto stelt gerust. Nooit gewete ndat breien zo spannend kon zijn

  7. Breien kan akelig spannend zijn, lieve Aleida, vooral als het verkeerd gaat. Dat gebeurt de doorgewinterde breisters niet, maar mij wel, o lalala. Nogal vaak. En zie het dan maar eens recht te breien. Het is gewoon een doodvermoeiend soort sport.

Geef een reactie

