Een suikerzoet versje

Dit weekend maar eens een oud versje uit een tijd toen alles nog heel anders was dan nu. Van de welbekende en doorgaans vreselijk belerende man, Hieronymus van Alphen.  Maar nu kreeg ik van hem dit allerschattigst wensje onder ogen. Ach zo lief. Een ‘wensje’ van een klein meisje voor haar moeder. Wij deden dat  vroeger namelijk, een wensje opzeggen, voor een Moederdag of een trouwdag. Meestal had een non of een juf het mooi uitgeschreven en wij moesten dat dan uit ons hoofd leren en met een buiging vooraf dat zo mooi mogelijk voordragen.  Wij gaven het versje dan aan de feesteling en gelukkig las mijn moeder het een beetje hardop mee, zodat wij niet in de war konden raken. Bovendien hadden wij al gauw in de gaten dat het uit het hoofd leren zo ook veel sneller gebeurd was. Kijk, dat is nog eens een moeder, hè? Hier komt het versje dan.  

februari 2013 253

P.S. Alleen die zin al: “Wijl gij heden jarig zijt….” hahahahaha!

8 thoughts on “Een suikerzoet versje

  1. Dit doet mij denken aan een boek uit mijn jeugd. “Bloempjes der vreugd voor de lieve jeugd.”
    Bouquet van de mooijste Verhaaltjes & de vrolijkste Vaersjens voor Jonge Heeren & Juffers en hunne brave Ouders.
    Toch leuk om te lezen hoe men tussen 1712 en 1898 de jeugd opvoedde.

  2. ja, welk een prachtg versje is het toch! ha, er zat vast een idee achter dat verhaaltje, dat ligt er overduidelijk bovenop, behalve wat dan het idee er achter was:P kunst, zou je kunnen zeggen,

  3. Wat schattig, echt iets uit de tijd van verplichte moederverering.
    Versjes heb ik ook opgezegd; mijn moeder verzon ze, ik moest ze, net als jij, uit het hoofd leren. In het net opschrijven, plaatjes erbij. Toen oudste zus trouwde overhandigde ik het haar en deed mijn zegje maar na een paar zinnen schoot iedereen vreselijk in de lach. ‘Zij werd door Amors bijl geraakt…’ droeg ik voor.
    Schrijffoutje, wist ik veel.
    Het was vast niet gecontroleerd. Of juist wel 🙂

Geef een reactie

