Gedachten van een gans

februari 2013 296

“Hè tjonge, wat zitten we weer gezellig met z’n allen aan de waterkant. En als ik zo eens in ’t water kijk, mag ik er nog heel best zijn.  Ik zie er vandaag extra mooi uit. En dat moet ook wel, want de broedtijd komt eraan.

februari 2013 295Nu hoop ik maar dat ik ‘gevraagd’ word, ja niet door al die mannen –dát wordt mij te gek- maar door één speciale, eentje met de grootste kans op mooi nageslacht, want dat is bij ons heláás het enige dat telt. Verder heb je niet veel aan die mannen, van medebroedzorg schijnen zij nog nooit gehoord te hebben.  Zelfs een beetje mee opletten is al te veel gevraagd. Om nog maar helemáál niet te spreken van af en toe eens een ‘Papadag’  Hoe ik dat weet? Nou… ik hoorde de mensen die hier boodschappen doen, erover praten. En ik zag allemaal vaders met kinderwagens en boodschappentassen. Die hebben dan vast hun papadag. Iets moois hoor! Maar de herenganzen  hier trekken zich er geen donder van aan, dat wij al het werk doen. Het broeden an sich vind ik wel prettig. Een kwestie van enkele weken lekker rustig zitten, een beetje mijmeren en het komt wel goed. Maar als de kleintjes er zijn, dan wordt het druk, begrijpt u? Let maar eens op het hele stel.  Vaste prik dat er eentje een andere kant uitgaat en een ander blijft juist achter en..nou ja, het is nog niet zo ver. Weet je wat? Ik ga eens lekker wat verderop zitten en zo vast wat oefenen, op dat broeden, hè. Ja, je verleert het niet, hoor! Maar het voelt zo goed, een beetje schudden met de bips, nog wat verder wiebelen en HOEPS daar zit ik. De a.s. Moeder de Gans, gak gak. Mmmm… voelt lekker zo.

februari 2013 298

Update: Deze gans schijnt een eend te zijn en dan nog wel een muskuseend. Maar trekt u er maar niets van aan. Het verhaal blijft gewoon hetzelfde.

14 thoughts on “Gedachten van een gans

      • Nou nee, heb je wel eens een koppeltje ganzen op een boerenerf gehoord als er iemand aan komt? Daar kunnen twee brullende waakhonden niet tegenop. Eenden daarentegen zijn veel bescheidener. De muskuseend zegt geloof ik nooit iets.

  1. Eenden of ganzen, het zijn allebei watervogels 🙂
    Mooie foto’s en leuke monoloog; dat zou ik graag hardop willen horen, haha.

  2. Mooie overpeinzing van een gans/eend. Ik denk echt dat het in de praktijk zo gaat. Eerst oefenen met broeden en dan zien een mannetje te strikken die voor het nageslacht zorgt.

  3. @Wieneke: Ja, ik weet het wel. Ganzen hebben zelfs Rome gered, zo gaat het verhaal. Maar ik hou mij van de domme nu, want in het verhaal kwam een ganzenbeest beter uit, vond ik. Ik ben geen biologe tenslotte. Dat is zoon Martijn wel en die heeft er ook geen bezwaar tegen. Maar Wieneke, bedankt voor je reactie.

  4. Wat mij al opviel toen de sneeuw ook maar even was verdwenen, die eenden joegen al achter elkaar aan. Indicatie van de nakende lente? En ook dat op een vrouwtjeseend of gans vaak een twee tot drietal mannetjes ‘loopt’ of zwemt. Die als het even kan alle drie achter mekaar zorgen voor zekere bevruchting. Als we dat als mensen zouden doen stort de samenleving in. Trouwens, waar halen we al die vruchtbare paren vandaan. Maar dit terzijde…Mooi geschreven verhaal….

  5. Whoehahaha! Die gans was dus een vreemde eend in de bijt 😀
    Een muskuseend… nou ja, die zie ik liever dan een muskusrat. Maar welk een gedachtegang … als ik moeder de eend was zou ik pappadag gaan invoeren. Lekker met alle eendendames shoppen bij naastgelegen vijver, laat die pappa’s maar oppassen 😉

Geef een reactie

