Gasten, toneel en romantiek

februari 2013 138….en dat allemaal in één weekend. De gasten, zoon Aron, schoondochter Linda en de kleinkinderen arriveerden vrijdagavond, behoorlijk laat en Mare en Rein sliepen dan ook. Zij werden voorzichtig uit de auto getild en in hun bedje gelegd, sliepen gewoon verder en werden de volgende ochtend ‘frisch und fröhlich’ wakker, zomaar opeens bij hun Opa en Oma. “Rein”, zei ik bij het ontbijt, “als jij nu eens je broodje helemaal opeet en je melk opdrinkt, heb ik een verrassing voor jullie…”  Rein moest daar even over denken. “Is het een cadeautje?”, vroeg hij. Ik keek neutraal. “Ja, het is een cadeautje, denk ik”, zei hij en ging vlot zijn broodje eten en met een vinger onder de beker in één teug de melk  opdrinken. En JA, het was een cadeautje. Voor allebei een eigengebreide pop. Het was wel spannend voor mij, hoor of ze ze mooi zouden vinden, maar HIEP HOI ze waren er helemaal verguld mee.

maart 2013a 111maart 2013a 112maart 2013a 125

NU het toneelstuk waar wij zaterdagavond heen gingen, in Haarlem. Wij waren uitgenodigd om een 60e verjaardag mee te komen vieren. Eerst kregen wij in een tot theater ingerichte kerk een modern toneelstuk te zien en daarna zouden wij samen het glas heffen op de jarige dominee Aart Mak, de partner van ons zéér geliefd nichtje Astrid.  Wij moesten wel onze gasten al vóór vijf uur verlaten en zouden pas laat terugkeren. Zij wisten het en hadden geen bezwaar. Het was een ernstig stuk, goed gespeeld in een prachtig wit decor. De spelers waren allen in het zwart gekleed wat een bijzonder effect gaf. Na de voorstelling werd ons verzocht een glaasje te gaan drinken en daarna in de zaal terug te komen. Dat deden wij dus. Het was er druk. Ik schat toch wel 100 mensen. De jarige ging alle spelers en medewerkers bedanken en daarna verzocht hij Astrid even naast hem op het toneel te komen zitten.

maart 2013a 157februari 2013 101

(En nu had ik als klap op de vuurpijl een mooi filmpje voor u gehad, ware het niet dat hij niet werkte op facebook, dus hier waarschijnlijk ook niet*.) Enfin, in het kort verteld: Aart begon een gezellig praatje en opeens vroeg hij of Astrid misschien zijn vrouw wilde worden. De zaal barstte werkelijk uit zijn voegen, men joelde, lachte, gilde en klapte. Astrid, die hier *ssst want geheimpje* al best lang op hoopte, reageerde adrem. Zij stak het vingertje omhoog en zei zo iets als: “Ho ho Aart, dáár heb ik nog niet op gerekend..”, waarop de hele menigte weer in lachen uitbarstte. En om de arme man niet té lang in spanning te laten, stak zij haar armen uit en omhelsde hem, wederom onder luid applaus. Conclusie: ook een dominee wil wel eens in de schijnwerpers staan nee zitten. Dat was de romantiek dus. Tjonge, jonge…

*1) we zullen nogmaals proberen het filmpje te plaatsen

*2) Er komt nog een leuk filmpje van Mare met de twee poppen. (klik hier)

10 thoughts on “Gasten, toneel en romantiek

  1. En de gasten wisten van niks? Dat was wel een knallend besluit van het weekendje zeg.
    Maar vooral ook heel leuk dat Rein en Mare zo in hun nopjes zijn met hun mooie poppen, ze passen ook echt bij elkaar.

  2. Ik zou niet graag met haar willen ruilen, brr, op zo’n podium en dan ook nog een aanzoek…
    De poppen zijn goed aangekomen zie ik. En wat ligt Koos daar verwend te wezen onder een dekentje. Is dat de goede zorg van je kleinkinderen?

    • Hoi Aleida, nee, mij zou dat ook niet moeten gebeuren, maar ons nichtje vond het schitterend.
      Koos laat zich heerlijk verwennen door de kleinkinderen. Ik geloof dat hij ze nog miste ook, toen zij weer naar huis waren.
      Ja, de poppen waren een groot succes, ook voor Rein. HIj neemt ‘m mee naar bed en sjouwt ‘m de hele dag met zich mee, hoorde ik van zijn vader.
      Groetjes Aleida van hier!

  3. Dat is weer een heel gezellig verhaal. leuke foto ook, van dominee Mak. Hij ziet er gelukkig uit. Prachtige poppen.

  4. Nu begrijp ik alle foto’s op facebook. Wat geweldig allemaal. Die pop voor Mare en het jongenspopje. Ik had vroeger ook zo’n brei oma dus ik weet hoe het voelt zoiets moois te krijgen. En dat vergeet ik ook nooit meer. En zo te zijn ze een heel leuk stel samen. Je zeer geliefde nichtje Astrid en Aart.

Geef een reactie

