Frutten en tutten

maart 2013b 030Nu ik het toch over mijn moeder heb, ga ik nog even door. Altijd als zij een tijdje geleden weer wat gehaakt of gebreid had, bijvoorbeeld een stel hondjes, (ijs)beren, poppen, geiten, clowns, truien en pannenlappen –ja, u leest het goed- nou ja, een heleboel en dat altijd in gróte hoeveelheden, liet zij ze trots zien en zei, bijna verontschuldigend: “Het is maar gefrut, hoor! Maar ik vind het gezellig om te doen. Leuk toch?”  Daarmee bedoelde zij te zeggen, dat het geen echte Kunst was, want in die tijd zaten drie van haar vijf kinderen op een Kunstacademie. Maar wij vonden het wél heel leuk en kregen vaak iets cadeau. “Neem maar mee; ik maak nog wel een andere”, zei zij.

maart 2013b 031Nu willen haar handen niet meer zo goed en weet zij niet meer wat te doen op een hele dag, die nu erg lang duurt. Oud worden is geweldig maar heeft ook zijn duidelijke nadelen.  Zij mist duidelijk het ‘frutten’. Lekker gezellig dingetjes maken, gewoon dingen doen, waar je toevallig zin in hebt. Een ander hoeft het niet eens goed te keuren, als je er zelf maar gewoon lol in hebt. En ik heb ook enorm veel van haar geleerd natuurlijk. Het ‘frutten’ is mij met de paplepel als het ware ingegeven, heet dat zo? En waarom tutten dan? Omdat van mij echt schilderen verwacht wordt. Er is altijd wel iemand die mij vraagt: “Nog geschilderd?”  Het is kennelijk tuttig, vindt men en niet serieus te nemen… maar ik heb het zwaar te pakken. Nu heb ik net een jurkje af voor de pop van mijn kleindochter Mare, vol met bloemen en één katje en nog eentje die bijna klaar is. Enfin, daarom heb ik een categorie in mijn blog ‘Frutten’ genoemd. Dan weet u dat ook weer, haha.  Frutten en tutten dus.

P.S. Ik zou haar graag mijn handen af en toe willen lenen, maar dat gaat niet, hè?

16 thoughts on “Frutten en tutten

  1. Hee R van InR, leuk! Een paard heb ik nog nooit gebreid. Wel een kameel én een ezel voor bij de Kerststal. Met de ezel kom ik al een tikje (een pietsje dan) in de buurt. Misschien komt er nog eens een dag, dat ik dat probeer, een paard breien. Misschien eerst maar eens zo’n lekker gezellige dikke pony…

    • Jaaaa, een roodbonte pony, leuk!
      (en eh Thérèse, ik vind dit echtwel kunst en dan mag je eigenlijk niet over geld beginnen hè maar dat zwarte katje, is dat te koop? Please?

      • Ik wil het je wel cadeau doen, hoor, maar het opsturen is tamelijk duur, omdat dit katje, nu het in elkaar is gezet, niet meer door de brievenbus kan. En dan gaan ze extra rekenen. In Nederland alleen al € 7.50 of zo iets. Ik zou ook een nieuwe kunnen breien, die in een (stevige) envelop doen (gewoon posttarief) en dan moet je ;’m zelf in elkaar zetten. Zo heb ik al eens een dwerghamster opgestuurd naar Wieneke, 2 schaapjes naar iemand die ze spaart en een gebreide kerstbal. Mijn ‘producten’ zijn gewild, zeg!

        O ja, het katje heeft blauwe streepjes. Dat je niet denkt dat hij helemaal zwart is.

      • Dat zou ik best willen, een nieuw zwart katje, maar zo te zien ben je al behoorlijk druk met al die andere projecten. Ik laat het aan jou over. Voor als je een keer denkt ‘wat zal ik nou eens gaan doen met mijn tijd’, wie weet 😉

  2. ja, weet je wat ik altijd hoor, dat mensen oud worden en hoewel het steeds minder gaat dat ze het dan toch nog allemaal redden, En dat ze dan oud genoeg worden tot ze er geen zin meer in hebben, en dan vredig inslapen. Maar ja, de realiteit is soms te keihard. Maar evengoed, vooralsnog wordt er nog lekker gebreeen.

  3. Je kunt toch maar ergens zoet mee zijn en je maakt mooie frutsels hoor, de jurk vind ik prachtig! De kleinkinderen vinden dit vast ook veel leuker dan een schilderij 😉
    Voor je moeder is het zeker jammer dat het niet meer gaat…

  4. In mijn familie komt het breiwerk-gen wel voor, maar zoals met meer dingen, niet bij mij. Ik kan eigenlijk niets echt heel goed. Behalve ergens een potje maken, lellebellen en lanterfanten. Sneu toch?

    • Hahahaha, die mensen moeten er ook zijn. En de dingen die jij noemt, daar ben jij dan waarschijnlijk heel goed in. Met jou zou ik veel kunnen lachen, denk ik. Groetjes Aleida en zit er maar niet mee, hoor!

  5. mm, te goed vrees ik, maar moet ik dat als compliment opvatten ? 🙂
    wel goed voor een lach, je opmerking, ben jij soms ook goed in ergens een potje van maken?

    • Ja, het is een compliment. En ja, ik ben ook goed in ergens een potje van maken, ook té goed, denk ik. Ik sla ook geregeld flaters, maar gek genoeg vinden de mensen dat mestal niet erg. Misschien zijn ze er al aan gewend.

  6. Het is zo leuk dat je van al je gefrut en getut toch ook altijd weer een leuk verhaal weet te maken. Dus gewoon doorgaan met getutti en -frutti.

Geef een reactie

