Een Koninklijk Broekje

april 2013 013De aanstaande troonsafstand en logisch daarna het aantreden van de opvolger in mijn hoofd, zat ik te piekeren wat voor cadeautje ik het nieuwbakken koningspaar zou kunnen schenken.  Ja, een symbolisch dan, hè? Ik ga er natuurlijk geen geld voor uitgeven. Ze kosten al genoeg, nietwaar? Maar vooruit, omdat het koning -zijn wel degelijk een hele klus is, dacht ik toch aan een aardigheidje. Iets om Willem Alexander wat moed in te spreken. Het is een aardige vent, hoor. Mijn zus heeft eens een hele dag (of weekend?) met hem (en anderen) doorgebracht en zij vertelde dat. Nou en mijn zus is heus geen allemansvriend. Als zij dat zegt, dan is het zo; dat weet ik zeker. Maar wat dwaal ik toch steeds af, verdorie, terug naar het cadeau. Ik dacht aan iets zelf maken, is altijd lief. En omdat ik helemaal in de breiperiode zit, greep ik automatisch naar de pennen. En zomaar was ik opeens een Koninklijke Zwembroek aan het breien. Eentje op schaal dan, want ik weet zijn maat niet eens om te beginnen én zo’n grote broek zou ik ook nooit op tijd afkrijgen. Maar dit lukt wel. Ik maak er waarschijnlijk nog twee oranje zakjes op, die u er even bij moet denken, dan maak ik een foto, die ik vervolgens met de felicitaties naar het Hof stuur. Het lijkt mij een origineel cadeau. U vraagt zich natuurlijk af: “Is die vrouw nu echt zo koningsgezind?” Dan zal ik antwoorden: “Ja en nee.” Dit omdat ik het niet weet namelijk. Een republiek, daar loop ik ook niet helemaal warm voor. Ik ben niet zo republikeins, denk ik. Een koningshuis daarentegen is eigenlijk belachelijk ouderwets. Dat zie je aan die rare pakjes van de lakeien op Prinsjesdag bijvoorbeeld. En wie rijdt er nog in een koets, laat staan een gouden? Aan de andere kant voeren zij ieder jaar, onder aanvoering van de koningin, ook Margriet en haar Pieter en een hele bende prinsen en prinsessen, met z’n allen voor ons, zonder bijbetaling, grootse toneelstukken op met zwaaien, modeshows, zaklopen, spontaan meedoen met volksdansen, handen schudden en weer of geen weer, zij zijn present, in wat voor raar of mooi stadje of dorp ook. Dát zie ik die Franse president bijvoorbeeld nog niet doen, hoor. Of die De Gaulle vroeger, weet u nog?  En dat niet voor 4 of 6 jaar, maar bijna levenslang. In grote weelde, maar toch…kijk, daarom weet ik het niet. Maar ik zorg in ieder geval voor een degelijke, oerhollandse zwembroek.

24 thoughts on “Een Koninklijk Broekje

  1. Ik begrijp je volkomen. En ook dat je de koninklijke zwembroek op schaal breit want anders gaat er wel heeeeel erg veel wol inzitten 🙂

  2. Welja, opium voor het volk, die poppenkast is gezellig en het houdt een heleboel mensen lekker bezig die anders maar kattenkwaad gingen bedenken. Zo’n koets is ouwerwets maar ze hebben hem nu eenmaal, evenals al dat personeel dat anders ook maar in de WW terechtkomt. Het is onzin maar onschadelijke onzin.
    Het breien van een roodwitblauwe zwembroek op schaal met oranje zak valt daarentegen natuurlijk gewoon in de categorie ‘nuttig’. Daar heb je echt wat aan als je eens een koning op schaal tegenkomt met niets aan.

  3. Schitterend cadeau! Ik denk dat de nieuwe koning alleen van het idee al diep ontroerd zal geraken. Heb je bij Bettie dat breiboek met de gehele koninklijke famielje gezien? Skitterend!

    • Eerlijk gezegd heb ik het een tijdje geleden gekocht. Maar ik heb er nog niks uitgebreid. Ik kon het niet laten. Die piepkleine kleertjes vooral. daar kan ik geen nee tegen zeggen.

  4. Ach, die hele poespas op Koninginnedag gaat nu eenmaal gebeuren of wij het willen of niet en of wij het er mee eens zijn of niet. Leuk cadeautje heb je gemaakt. Misschien krijgen Max en Alex nog wel een telg van het mannelijke geslacht … heeft ‘ie alvast een zwembroek 🙂

  5. Ik vind die poes pas en die poppenkast gewoon leuk. het hoort gewoon bij Nederland. Ik zie het mee als een levend museum. Zij spelen hun rol en ik de mijne van toeschouwer. En dat geeft toch iet samenbindends

    • Diep in mijn hart vind ik dat ook wel, Hanscke. Alleen verzaak ik wel eens in mijn rol als toeschouwer omdat ik het soms zo saai vind óf liever naar de vrijmarkten ga.

  6. Goed idee van je Therese. Maxima schijnt veel verstand te hebben van mode en die herkent natuurlijk direct het enorme vakmanschap. Misschien ga je hierdoor nog eens gezellig de hort op met Alex, zeker als ie hoort dat jij de zus bent van je zus, zeg maar

  7. Het schijnt mij een positief begin te zijn van een nieuwe periode. Wie weet wat voor moderns en goed voor het volks Alex allemaal gaat bedenken en doen! Past ook helemaal bij zijn “watermanagement” dus jouw broekje krijgt vast een ereplaats op zijn buro. Wie weet wordt het een zwembroekbreien een hype en jij een BN-er!

  8. Ma,
    Ik hoop dat op het koninklijk broekje toch ook wel een kleine verwijzing kan komen naar het inktzwarte verleden van de vader van de toekomstige koningin. Nog steeds wacht ik immers op een ferme afwijzing van dit verleden door het koninklijk paar. Gelukkig komt papa Z. niet op het feestje.

    • Aron, ik héb een patroon om een doodshoofdje te borduren, maar zoals je wel weet, wordt het echte broekje voor Rein (zijn pop dan). Ik weet niet of dat wel pedagogisch is…voor zo’n onschuldig ventje.

  9. Ik vind het leuk je visie te lezen, eerlijk. Mijn mening is dat ik tegen een koningshuis en voor een republiek ben, ook al omdat Nederland dat altijd al was. Maar evengoed, brei er maar wat leuks van!

  10. Aron: Ik was ook net zo ver. Ik borduur een doodshoofdje >jij tevreden >Rein tevreden omdat zijn pop een piratenzwembroek krijgt. Wel moet mij even van het hart, dat piraten wel leuk lijken door de verderfelijke Walt Disney-invloed, terwijl het in het echt en in deze tijd helemaal dieven maar ook moordenaars zijn. De vergelijking met ene Z. dringt zich nu wel aan mij op. hoewel hij enigszins mank gaat, de vergelijking dan. Z. was ambtenaar en de piraten jongens van de praktijk. Het wordt dus een compromis-zwembroekje.

    Lekker gegeten? Welterusten en een prettig weekend.

    • Heel goed, maar Z. een ambtenaar? Volgens mij is hij een politicus.
      Wat is het verschil tussen een ambtenaar en een politicus? Een ambtenaar zegt weinig, maar doet veel en een politicus zegt veel, maar doet weinig. Helaas luisteren de mensen vooral naar politici, vandaar de ambtenarengrappen.

      • Ik had uit Yes Minister begrepen dat de eigenlijke macht bij de ambtenaren ligt. Zodoende. Het doodshoofdje is te groot voor zo’n klein zwembroekje. IK zal iets anders verzinnen, misschien dan.
        Groetjes Mam.

Geef een reactie

