Tweedehands spullen

Ik ben al mijn hele leven dol geweest op snuffelen in oude spullen. Geen zolder of kelder was veilig voor mij. Ik wilde daar altijd zo graag eens rondneuzen. Sommige mensen vonden dat misschien wel eigenaardig, maar het mocht altijd, voor zover ik mij dat herinner. Wat later ging ik zo af en toe eens bij een antiquairtje binnen en tikte dan voor relatief weinig geld mooie dingen op de kop. Nog later liep ik rommel- en kofferbakmarkten af en nu zijn daar de Kringloopwinkels. Zeer verleidelijk voor mij, dat begrijpt u. De laatste tijd ga ik met man en jongste zoon, die vaak het weekend bij ons doorbrengt, geregeld op zaterdag diverse kringlopen bij ons in de buurt langs. Ik kijk naar boeken, platen, doosjes voor mijn verzameling maar af en toe heb ik een echte bof. Vandaag kocht ik voor 5 euro een hoekplantenrek. Die zijn vaak nogal prijzig bij een tuincentrum. Soms koop ik een puzzeltje of ander speelgoed voor als de kleinkinderen hier zijn. Een winterjas nodig? Ik koop er dan een voor een tientje en het volgende jaar kan ik een andere ‘ nieuwe’ kopen, eventueel dan. En rare dingen dan heel af en toe, curiosa of rariteiten. Laatst scoorde Kwaster (Hans) nog een raar gedeukt gietijzeren groen hoedje, voor bij zijn ‘eigenaardig’ verzamelingetje Zuid-Duitse of Tiroolse handwerk-dingen.  Vorige week bedacht ik opeens dat het misschien wel aardig zou zijn om iedere keer een foto van onze aankopen te maken. Ik heb er nu twee; één van vorige week en dan een van deze week. Ik zal ze u laten zien en een korte opsomming geven van wat het is én eventueel waarvoor wij dat kochten.

april 2013 043

maart 2013b 135

foto1. (Gemaakt buiten!) Deze week. Een plantenrekje; een weckfles, 2 boeken voor mij, een van Yvonne Keuls en (bofbof) ‘Tikkop’ van Adriaan v. Dis. 2 boeken voor Hans  ‘De Tiendaagse Veldtocht’  De Belgische opstand 1830/1831. Daar is hij mee bezig voor zijn nieuwe boek. En een oud boekje ‘Mijn Indische Zomer’. Allerlei wetenswaardigheden en verhalen van Tempo Doeloe. En haha, een nieuwe deegroller, omdat wij de oude kwijt waren.

foto 2. 4 boeken o.a. van Singer ‘Shosha’. Een soort houten, handgesneden Alpenmarmot, ook voor Hans. Dat hoedje. Een foto van koningin Emma voor 0, 40 cent. Kan je toch niet laten liggen? En een heel leuk handgemaakt keramieken schaaltje. Altijd handig én mooi.

15 thoughts on “Tweedehands spullen

  1. ja, ik moet toegeven, als ik toch een winkel zou moeten kiezen, dan is het zo`n winkel, met allerhande spulletjes. De Blokker, of Hema, of de uitverkoopspulwinkels.

  2. Dat kommetje! Prachtig! Ik vind het net schatgraven, snuffelen in kringloopwinkels of op rommelmarkten. Ik kan er zelf ook heel opgetogen van raken. Leuke boeken ook.

  3. Hee, zo’n hoekrekje heb ik ook, ook ooit eens voor weinig op de kop getikt. Je bent zodoende weer goed geslaagd.

  4. Oh heerlijk. Zelfs jouw foto’s vind ik al snuffelen in de kringloop. Maak je hier een rubriek van? Zelf ben ik ook groot liefhebben van kringloopwinkels. Vaak breng en halen wij in een loop!

    Dat hoedje is heel intrigerend. Waar zou dat ooit voor gemaakt zijn? Hebben jullie een idee?

  5. Sinds ik in de losse thee ben, zoek ik naar passende theeblikjes. Ik heb er al vier gescoord voor € 1.50. Maar ik zoek gestaag verder. Een van de leukste uitvindingen van de vorige eeuw vind ik: kringloopwinkeltjes en rommelmarkten.
    Het is maar een idee, hoor, maar zou dat groene hoedje misschien een asbak kunnen zijn?

    • NEE????? Hoe is’t mogelijk? Ja, dat moet je toch eens doen. Alleen: de ene Kringloop is de andere niet. Bij sommige staan de spulletjes prachtig opgesteld alsof het echte ‘schatten’ zijn en bij een andere is het een bende.
      Hoe was je weekend, lieve Aleida?

  6. Wel redelijk leuk eigenlijk; zaterdag naar een kleine markt met ‘produkten uit de streek’ op het Noordplein. Niet al te gek ver lopen, lekkere dingen gekocht. Hier en daar kon je ook proeven. Vrijdagavond de kroeg in en gedanst, want er was een dj (hoe schrijf je dat?)

  7. Mooi spul! Ook ik ben nog nooit in een kringloopwinkel geweest *schaam*. Maar na het zien van deze foto’s ga ik eens een poging wagen.

Geef een reactie

