Toon Tellegen

april 2013 016Onlangs schreef Aargh een heel mooi stukje over een briefje, wat in haar tuin naar beneden dwarrelde. Zij liet daarin de naam Toon Tellegen vallen. Ik werd daardoor zo vreselijk benieuwd naar deze schrijver, juist om wát zij er over schreef.  “Martijn”, zei ik meteen, toen hij hier kwam om een weekend door te brengen: “Heb jij misschien soms een boek van Toon Tellegen?” “O ja, hoor Mam. Ik heb ze allemaal. Gedichten, de kinderboeken en de complete werken. Welke wil je lezen?” “Kinderboeken”, zei ik. “Zoek maar wat moois uit”.  En hij bracht voor mij mee:  ‘Na aan het hart’ , Dierenverhalen vol vriendschap. Misschien kennen jullie ze al, maar voor mij was het een buitengewone verrassing. Ik werd er helemaal door ontroerd, zo lief vond ik het. Maar er zit ook filosofie in, echt waar en een heel eigen humor. Ik ben d’r gewoon verliefd op eigenlijk.

maart 2013 010maart 2013 012Bijna lege boekenkast

Dat heb ik ook een beetje met de boeken over de ‘Baudelaire Orphans’ van Lemony Snicket.  Laatst  las ik ‘The miserable Mill’, A series of unfortunate Events. En ongelukkig dat die drie wezen zijn. ..heel, heel erg. De schrijver waarschuwt ook telkens vooraf, dat je het boek nú nog kunt wegleggen, als je van plan was iets prettigs te gaan lezen.  Het is van een heel andere soort dan Toon Tellegen, maar ook heel bijzonder. Ik dacht eerst dat het oude boeken waren, zoals Alice in Wonderland, maar nee, het is van nu. Misschien kennen jullie deze boekjes ook al, maar toch wilde ik hier even de aandacht op vestigen.

april 2013 091april 2013 093En het laatste boek, dat ik las, een grote-mensen-boek (haha), was ‘De boekendief’ van Markus Zusak, ook al een machtigmooi boek. Ik las nog wel meer, hoor, maar dat ga ik niet allemaal opsommen. O ja, ‘De voorlezer’ van Bernhard Schlink is ook zeer de moeite. Zo, nu stop ik.  Misschien heeft iemand er wat aan.

15 thoughts on “Toon Tellegen

  1. ja, misschien raakt er iemand geintereseerd.
    En misschien ook niet. Op zich gaat het loggen er om wat jou boeit, en de lezers nemen dat tot zich! haha, en bij deze dus.

  2. Ik heb er geen geduld voor meestal, heel af en toe een dunnetje. Het jongetje met de bril is wel heel leuk 🙂

  3. De voorlezer, die kan ik wel weer eens herlezen, want inderdaad goed boek. de andere ken ik niet. En de voorlezer is geen dik boek, dussuh…

  4. Wat fijn dat je bij je zoon terecht kan voor kinderboeken. Ik ken geen van de boeken die jij beschrijft maar ben toch even gaan kijken of ik nog iets van Toon Tellegen in huis heb want ik ben wel nieuwsgierig geworden. Blijk ik een heel leuk ‘Gouden Boekje’ te hebben gekocht (onlangs op de rommelmarkt op school): ‘Waar is Mo?’ Het verhaal is van Toon Tellegen en de tekeningen zijn van Jan Jutte. Ik zal maar niet verklappen waar Mo is.

  5. Blogster Klaproos ‘doet’ regelmatig iets met Tellegen en geeft haar eigen draai aan die verhalen. Erg leuk, maar het origineel is natuurlijk beter.

  6. Ha wat goed dat ik je aan Toon Tellegen heb gekregen, het leuke is dat hij nog veel meer verhalen heeft geschreven dus je kunt nog vooruit. De boekendief las ik verleden jaar, dat is een heel poetisch oorlogsboek en dat vind ik een bijzondere combinatie.
    Zo en dit is dan de allereerste weblogreactie vanaf mijn nieuwe macbook, die eer heb ik speciaal voor jou bewaard 😉

    • Nou, als ik mij nu niet héél erg vereerd zou voelen, zou dat wel heel raar zijn. Dank je wel, Aargh.
      Wat T.Tellegen betreft, zoon Martijn heeft zijn complete oeuvre, ook gedichten. Dus ik kan lekker vooruit. Nu eerst de Verrekijker uitlezen.

      • Niet echt compleet hoor Mam, alleen al die dierenverhalen en een gedichtenbundel of twee, drie. En natuurlijk het Kinderboekenweekgeschenk van hem “Mijn avonturen door V. Swchwrm”, maar dat heb ik nog niet gelezen. In dat poëtisch oorlogsboek heb ik ook wel zin. Ik houd mijn ogen ervoor open… hai!

Geef een reactie

