Het Mastbos

juni 2013 168Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Het Mastbos in Breda. Dat is volgens mij het allermooiste bos van héél Nederland. Ik heb daar in mijn jeugd menig stapje gezet, vele boompjes beklommen en gewisseld, over allerlei slootjes gesprongen met goede en minder goede afloop, later (met vriendinnen) zitten studeren voor dat rottige eindexamen, verliefd lopen wezen…  en waar ik, omdat ik  -het gezicht omhoog geheven- het prachtig gebladerte  van de oude bomen bewonderde, vaak gestruikeld  ben over mijn eigen domme voeten. En met mijn hond Candy heb ik daar gelopen, meestal met ons vader en moeder en zus en broers. Candy, een Golden Retriever, mocht dan graag in een bijna droge sloot rollen en met de kop gebogen van een beetje schaamte aan komen stinken, brrrrrrr… en dan moesten wij met 5 kinderen, twee ouders én die stinkerd met z’n allen in één autootje naar huis. En dan heb ik het nog niet eens over de eikels, ‘mastappels’, kastanjes, beukenootjes en paddestoelen voor de ‘herfststukjes’  die wij naar huis sjouwden. Het mocht toen nog, die paddestoelen plukken. Het mooiste was een vliegenzwam te bemachtigen. Dan kreeg je vast een 8 als cijfer op de nonnenschool. Ach, mooie tijden… dat Mastbos, wat een bos!!

En omdat wij toch al in Breda waren, zijn wij met dat mooie weer ook efkes naar dit bos geweest.

juni 2013 154juni 2013 156juni 2013 172juni 2013 175

10 thoughts on “Het Mastbos

  1. Ik heb zulke herinneringen in Velserbeek en Beckestein bij Velsen. Dat zijn meer parken maar wel groot en bosrijk. En dat dan je voeten en hersenen even niet communiceren maken je voeten nog niet dom hoor. Die voetjes brengen je nog steeds overal waar het avontuur is 🙂

  2. ja, mooi is dat dan he, altijd hetzelfde gebleven, nou ja, wat gegroeid en waarschijnlijk wat weggehaald, maar alsnog hetzelfde herkenbare! Ja, ik vind dat hier ook leuk in het Sterrebos, dat hoort gewoon bij mijn leven. Nog steeds.

  3. ben het met je eens Therese: het is een mooi bos. Vroeger ging ik er vaak heen, maar zonder auto is dat ‘niet te doen’

  4. Een bos vol herinneringen dus, dat maakt het zeker tot een bijzonder bos. Stinkende honden zijn vreselijk 😉

  5. Mooi bos, dat Mastbos, ik ben er al tig jaar niet geweest, maar toen we nog in Rotterdam woonden gingen we er wel eens op zondagen te fietsen (fietsen gingen mee op de auto). Is het nou zo genoemd vanwege de hoge bomen, waarvan vroeger masten voor schepen werden gemaakt? Of heb ik weer eens de klok horen luiden…….

  6. Hele hoge bomen dus. Geeft inderdaad een aparte sfeer. En ach ja, soms stinken de honden. En dan noemen wij ze Stinkerdje en zijn broertje en als je het eenmaal geroken hebt raak je er aan gewend.

Geef een reactie

