Ja, heerlijk Antwerpen! (vervolg)

juli 2013 142juli 2013 144juli 2013 145juli 2013 146juli 2013 151 juli 2013 238

En wat deden wij nog meer? Eerst reden wij na een stevig ontbijt naar een wijk uit de Belle Epôque, die nog bijna geheel intact is, inclusief de bestrating. De huizen zijn bijna allen totaal verschillend. De ene heeft aparte torentjes, een ander heeft eigenaardige erkertjes. Het barst van de versieringen, zoals mooie gietijzeren balkonnetjes en mozaïekjes boven de ramen. Het leek wel of er een wedstrijd had plaatsgevonden wie het mooiste huis kon bouwen. Op één kruispunt staat op iedere hoek een huis met op elk een grote schildering erop, voorstellende Zomer, Winter, Lente en Herfst. Ik heb wel wat foto’s gemaakt, maar je moet het zelf gezien hebben. Ik geloof niet dat wij in Nederland zo iets ook hebben.

juli 2013 154juli 2013 258juli 2013 157juli 2013 158juli 2013 162juli 2013 165juli 2013 169(Ik plaats een andere keer nog wat meer foto’s van deze prachtige tuin.)

Daarna gingen wij op mijn verzoek naar een soort botanische plantentuin. Daar mag iedereen zomaar in tussen haakjes. Midden in die drukke stad een prachtige tuin, met cactussen, exotische bomen, maar ook allerlei dingen, die daar pas gezaaid waren, met de naambordjes erbij. Zo kon ik zien dat hún lathyrus bijvoorbeeld nog niet veel verder was dan de mijne. Ook daar heb ik nogal wat foto’s gemaakt. We hadden er intussen ook prima zonnig weer op, wat heerlijk rondlopen was daar. Daarna namen we maar weer eens op een terrasje plaats, op de Vogelmarkt. Het was er druk, want het was inmiddels zaterdag en op die dag is er geen rommelmarkt daar zoals andere dagen,  maar zijn er allerlei dingen te koop voor buitenlandse gerechten. ’s Middags –onze laatste middag- bezochten wij nog het  M HKA (Museum Hedendaagse Kunst Antwerpen) , ik zal maar zeggen zo iets als  ons Stedelijk. Grote ruime zalen daar, daar zijn de Belgen scheutig mee. Kunst moet veel ruimte kunnen krijgen, is kennelijk hun opvatting. Ook dat was zeer de moeite waard, al is daar moeilijker wat over te vertellen. Ook aan wat foto’s heeft men niet veel houvast.  Tot slot nog even dit: het was een geslaagd tripje zo met z’n viertjes.

3 thoughts on “Ja, heerlijk Antwerpen! (vervolg)

  1. Zo te lezen zijn jullie echt even in het buitenland geweest. Dat museum aan de Maas stond al op mijn lijstje maar door jouw verslag ga ik dat zo snel mogelijk doen.

  2. MAS bedoel ik natuurlijk; museum aan de stroom. In de vorige blog schreef je ook over het geroezemoes van de terrassen en dat vind ik ook altijd zo’n heerlijk zomers geluid.

Geef een reactie

