Een heel strenge week

juli 2013 355Dat gaat het worden deze week, te beginnen met vandaag. Ik heb u nog nooit lastig gevallen met mijn afvallen en aankomen-gedoe. Maar nu doe ik het een keer. Ik heb iemand nodig om mij tot steun te zijn, iemand met een wakend oog en één die hard durft te roepen: “WAT MOET DAT DAAR met die spekjes, Thérèse? En waar zijn die cashewnoten gebleven? En die koekjes? Nou?? En nog een glas wijn? Thérèse, je deed het zo goed, wel 6 kilo eraf en als je zo doorgaat, zijn die er zo weer bij. Bah, wat valt ons dát van jou tegen…”  

juli 2013 380En dat ik dan gauw-gauw de spekjes weer terugleg als ik die stem hoor. Begrijpt u een beetje wat er nu van u verwacht wordt? Voor mij wordt het dus volop vasten, een ascetisch leven leiden, zonder een pietseltje suiker, zonder een glas koele witte wijn, ook geen zalige rode trouwens, alles uiterst sober dus, bijna alsof ik in een klooster zit als het ware. Overdrijf ik nu niet een beetje? Ja zeker, maar dat doe ik bewust voor de duidelijkheid. En ik vind het leuk, maar dat is bijzaak. Hoofdzaak is dat ik weer enigszins slank word, hoeft niet ineens, mag in etappes, maar het zal en moet lukken. Zo, dat heb ik straf gezegd. En iedere keer dat ik erg in de verleiding kom, zal ik dat opschrijven als een soort strafregel(s): “Thé, overal afblijven, vooral van dattum!” Zo, dat wassum!

juli 2013 379Afblijven!  Denk d’rom…

19 thoughts on “Een heel strenge week

  1. Ja sorry hoor Therese, maar dit slaat nergens op: ga je een hele week zielig op een houtje zitten bijten, zegt je lichaam: ohoh, op waakstand jongens, ze is weer bezig!, val je misschien ietsjepietsje af en dan kom je daarna net weer zo vrolijk bij. Natuurlijk zeg ik niet dat je maar wat weg moet eten, maar er zijn meer opties: bijvoorbeeld geen spekjes en koekjes in huis halen, maar je mag heus wel eens wat lekkers; wat minder en minder vaak misschien, maar lopen vasten is zot. Zo. Ik heb gezegd.

    • Ik schreef toch ook dat ik een tikkeltje overdreef. Ik doe het heus erg verstandig en gezond, maar ik vond toch dat ik het maar eens op moest schrijven. Dank voor je goede raad Aleida!

      • ja natuurlijk weet ik dat je niet gaat vasten: zonde van de lekkere dingen die er zijn, maar toch dacht ik je maar eens flink de mantel uit te vegen, gewoon voor alle zekerheid

  2. Wat is het moeilijk he. We leven een leven vol verleidingen. De lekkere hapjes constant binnen handbereik. Ik ben bang dat ik niet streng voor je kan zijn want je moet het echt zelf doen. Maar ben je dan echt te zwaar? Is het niet een kwestie van aanvaarden dat onze bouw nou eenmaal verandert met de jaren. Ik ben ook geen meisje meer om te zien en heb daar eerlijk gezegd vrede mee. Ik doe mn best om de buikspiertjes een beetje strak te houden en verde vind ik het wel best. En snoepen mag best wel hoor….worteltjes, komkommer, kleine tomaatjes hmmmmm.

    • Nee, ik ben echt te zwaar, ook in verband met mijn diabetes. Het ging een tijd echt goed, maar nu krijg ik van die aanvallen, haha. Maar die laatste tip is heel goed, hoor!

  3. Oh Therese dit vind ik ook zo vreselijk moeilijk. Ik moet echt veel afvallen want ik wil ook leuke jurkjes aan. En dan voel ik me veel beter. Maar het lukt mij momenteel nog niet echt. Ik probeer er wel op te letten en ik kom in elk geval niet aan. Maar er af dat zou zo fijn zijn.
    Ik wil het wel tegen je roepen maar roep jij het dan ook even terug? Wie weet redden we het samen wel! hahha

  4. niet snoepen en minder wijn is vaak voldoende hoor, en veel fruit, daar kan je echt bakken van eten zonder aan te komen en het is ook nog eens goed voor de stoelgang 😀

  5. O jee, dat wordt een hele opgave. Daar weet ik over mee te praten. Ik moet straks ook weer soberen want bij mij loopt het ook weer een beetje uit de hand. Na de vakantie doe ik dat, vanaf ongeveer 20 augustus. Tegen die tijd is er bij jou vast alweer een kilo of 2/3 vanaf. Dan loop je dat in ieder geval op mij voor. Mooi toch?

  6. Pfffffffffffffffffft, hier nog zo-eentje. Mijn buikje is al jaren mijn frustratie, maar die weegt nog steeds niet op tegen de verleiding van lekkere dingen. Succes hoor!

  7. @Aleida: Kan nooit kwaad om eens goed de mantel uitgeveegd te worden” , hahahahahaha, ‘gewoon voor de zekerheid’. Het is ook een manier om iemand te helpen, nietwaar? Ik waardeer dat, hoor Aleida. Liefs Th.

  8. De discipline waar het om gaat is: loop met grote stappen het koekjes/snoepschap in de winkel voorbij, kijk er niet naar, schrap het uit je boodschappenroute, ban het uit de keukenkast. Dan hoef je thuis de verleiding niet te weerstaan. En haal wel lekker het fruit in huis dat in dit seizoen zo rijk voorhanden is. Helemaal eens met ria dus.
    Ik heb trouwens net eindelijk een feedreader geinstalleerd zodat ik je in de gaten kan houden.

  9. Lastig, Thérèse!
    Een ding heb ik wel geleerd: belonen werkt bij mij beter dan straffen.
    D.w.z. als beloning voor mijn consequente eetgedrag door de week, mag ik op zaterdag 1 x iets lekkers (klein) en op zondag idem. Daarnaast probeer ik lekker veel te lopen. Dat doe jij ook, dacht ik. Streng lijnen werk het jojo-effect in de hand. (zoals Aleida hierboven schrijft)
    Een streng dieet is bij mij nog nooit gelukt. Matigen en wandelen wel. En af en toe een beloning. Dan duurt het maar wat langer.
    Oh, het is weer zover zegt mijn weegschaal.

    Ik wens je in ieder geval succes!

Geef een reactie

