Mijn schilderende mama

augustus 2013 139Door het sprookje Raponsje in drie afleveringen te verhalen, heb ik allerlei andere dingen niet kunnen vertellen, die ook belangrijk zijn. Dat ga ik nu inhalen. Heb ik u wel of niet verteld dat mijn moeder (95)  al een paar jaartjes schildert en les heeft van een aardige en geduldige man? Welnu, bij deze dan. De dames op de les schilderen op zijn aanraden voornamelijk na. Zij schrikken er niet voor terug rustig Henri Matisse aan te pakken of Monet of … noem maar op. Laatst nog hoorde ik mijn moeder zeggen: “Ik denk dat ik maar eens een van Gogh ga schilderen. Die is niet zo moeilijk..” Enfin, zij leren er veel van en voor hen is het een in- maar ook ontspannende bezigheid. Tenminste voor de meeste van hen. Je hebt er ook, volgens mijn moeder, enorme zeurpieten bij, die bij ieder stipje  nieuwe verf de aandacht van Jan nodig hebben. Zo heet de leraar. Die doen dan ook weken over één doek, mijn moeder hoogstens 14 dagen. Soms schildert zij buiten de les ook nog, gewoon thuis. Nu hadden wij laatst wat fotokopieën uit kunstboeken gemaakt en opgestuurd, waarvan wij vermoedden en hoopten, dat mijn moeder die aardig zou vinden om na te schilderen. Onlangs waren wij in Breda om haar op te zoeken en trots liet zij haar nieuwe werken zien, o.a. de vrouw met hoed, ‘ons voorbeeld’. Ik ben de naam van de schilder even vergeten. En… is mooi geworden, toch? Wij zijn trots op haar, dat mag best wel eens gezegd! O zo!

 

11 thoughts on “Mijn schilderende mama

  1. misschien vinden die zeurdames Jan erg leuk en vragen ze daarom zo veel aandacht? Donderse dames dan wel weer.
    Wat heerlijk dat je moeder nog kan genieten en dat heeft niets te maken met ‘er niet eerlijk aan toe gaan’. Gewoon een kwestie van soms mazzel hebben of ontzettende pech

  2. Hahaha, ik denk maar eens een Van Gogh te gaan schilderen…. Geweldig!!
    Applaus voor een kekke dame, die nog zoiets vrolijks kan maken en dan nog wel op zo’n hoge leeftijd.

  3. Och wat mooi. Dit vind ik nu zo inspirerend. Dat haalt de hele engheid van het oud worden weg. Grijp toch de kansen door het leven geboden vind ik hier een mooi motto. het sprookje zal ik de komende dagen lezen

Geef een reactie

