Studie

september 2013 217

Wat is dat toch heerlijk zomaar een weekje er tussen uit gaan. En zoonlief Martijn die de hele week op Koos kwam passen, zodat ik mij daar geen zorgen over hoefde te maken. Ik zal eens kijken of ik niet kan sparen voor ergens nog een weekje. We hebben in die ene week zoveel gezien, te veel om er alsnog over te schrijven. U moet er zelf maar eens gaan kijken, zou ik zeggen. In Zeeland op Schouwen Duiveland en Walcheren, bedoel ik. En dan ben ik nu zo’n beetje over gegaan tot de orde van de dag. Ik ben weer fijn aan het wandelen met dit aangename weer en heb met Hans zijn camera het leven der bijen en zweefvliegjes bestudeerd. De vlinders zijn er niet meer, nou ja zo heel af en toe zie ik er nog wel een, maar zo veel niet meer. “Waar zouden ze eigenlijk zijn?”, vraag ik mij plotseling af. Niet ver naar het Zuiden getrokken, want ik denk niet dat ze dat kunnen. Misschien met achterlating van bergen eitjes waar straks rupsen uitkomen, ,met z’n allen naar het vlinderparadijs? Dat zal me daar een gefladder zijn. Ik zie het helemaal voor mij.  Maar goed, ik zal u wat foto’s laten zien.

september 2013 206september 2013 211september 2013 212september 2013 213september 2013 215

11 thoughts on “Studie

  1. Ik had hier zelf een vlinderparadijs maar hier zijn ze ook verdwenen helaas.
    Wat een mooie roosjes, als ik een zweefvlieg was zou ik daar ook in willen kruipen.

  2. Ik hoorde laatst iemand op TV zeggen (en niet zomaar iemand maar de boswachter van TV Noord-Holland) dat sommige vlinders — hij had het over Atalanta’s — naar Portugal en andere Zuidelijke plekken vliegen. Dus, ja, ze kunnen het wel. Met die stompe vleugeltjes helemaal naar Zuid Europa, ga d’r maar aan staan. Mooie foto’s!

  3. De bijtjes en de bloemetjes… Nu gaan we het krijgen, dacht ik. Maar nee. Mooie opnamen. En die vlinders… Ik hoop dat Martijn gelijk heeft en dat ze niet allemaal zijn gaan hemelen. Geen idee hoe lang de houdbaarheid van zo’n beestje is.

  4. Hoe zat dat ook al weer. Vlinders gaan zich toch verpoppen of zijn dat juist de rupsen? Oh nee vlinders leggen eitjes, maar in welke tijd van het jaar dan? Niet in de herfst lijkt mij. Ik ben de kennis over deze keten helemaal kwijt merk ik. Maar de bloemetjes zijn mooi.

    • Rupsen verpoppen. Ik heb dat zelf meegemaakt. Ik vond eens een rups, deedn hem in een potje, omdat het buiten koud was. Op een dag kleurde hij wat bruinig -was groen- en ja, hoor. Hij verpopte zich. En weer een tijd later kwam er een vlinder uit, een mooie nachtvlinder.
      Dus wanneer ze nu eitjes leggen, weet ik ook niet.

Geef een reactie

