Een vergissing mijnerzijds

november 2013 285Op facebook had ik gisteren een raadseltje geplaatst van de onderdelen van een nog in elkaar te zetten beestje. Dan kon men raden wat voor eentje het zou worden. Ik heb n.l. gemerkt dat mensen dat leuk vinden, dat raden. En jawel hoor, pring pring … de reacties stroomden binnen. De oplossing was een baby-pinguïn. Een gewone pinguïn was niet helemaal goed,  “want een vader- of moederpinguïn is niet rond, maar langwerpig” schreef ik betweterig. Maar nu  -weet ik van een mij dierbare bioloog en die kan het weten- moet ik toch even wat rechtzetten. Een baby-pinguïn is helemaal niet zwart en wit, maar grijs GRIJS… Dat weten die meneren of dames van een handwerkboek niet en sterker nog: het kan ze niet schelen ook. Ik heb gebreide katten gezien die groen-rood gestreept waren, een gehaakt beertje verkleed als engeltje –nou moe !- , een grijs rendier met een blauw gewei … nou vraag ik u. Maar goed, wat mij betreft, het zij hen vergeven. Maar ik wilde u toch even vertellen dat in werkelijkheid een jonge pinguïn grijs is. U mag ze van mij zwart/wit breien of ze een slurfje geven of een broekje geven, daar niet van, maar zeg niet dat u het niet wist. Ik heb mijn fout doorgegeven en daarmee is de kous af om in handwerktaal te blijven.

november 2013 291

Het wachten is nu op St. Nicolaas, die dadelijk door de Hoofdstraat komt gereden. Hans gaat dit jaar filmen zodat ik zelf weer de pepernoten in ontvangst kan nemen, mits er Zwarte Pieten meekomen. Ja, dat is nog maar de vraag. Als ze door dorpsvrijwilligers uitgedeeld worden, hoef ik ze niet. Ik wil ze alleen van een echte Piet, punt uit.

4 thoughts on “Een vergissing mijnerzijds

  1. Ach ja waarom zou een babypinguin zich niet zwart mogen maken, hij ziet er aanbiddelijk uit. Koos maakt zich er ook niet druk om, ze zijn zo te zien al goede vriendjes.

  2. he, dat gezeur van die bioloog (ook al is ie je dierbaar, hoor) of het nu grijs is of zwart-wit, een babypinguin is schattig en een gebreide ook. Heb je nog pepernoten gehad, want zo niet, dan sta je misschien opgetekend in het grote boek…. Ik kreeg gisteren niks. Durfde er ook niet goed om te vragen, want van mn moeder geleerd dat als je vraagt wordt overgeslagen. En ik heb toch niet echt iets bijzonders uitgespookt hoor. Ik zal gewoon naar de winkel moeten voor mijn jaarlijkse dosis kruidnoten en schuimpjes

    • Ja, ‘mijn’ bioloog is een lieverd, hoor. Maar als schilder zeg ik: half zwart half wit = ook grijs, nietwaar lieve Aleida, trouwe reageerster!

      Ik heb toch zo iets raar meegemaakt met die pepernoten, maar ik kan het nog niet verklappen. Komt in het volgende logje. Groetjes Th.

Geef een reactie

