De Olympische Spelen

februari 2014 239Ik bedenk opeens dat ik nog geen woord gewijd heb aan die Spelen. En ik ben dat bij nader inzien ook helemaal niet van plan.  Dat schaatsen is mooi, hoor en al die oranje triomfen. Maar wat moet ik met die rare sporten: langlaufen en dan schieten? Ik vind het geen gezicht. Wel grappig vind ik al die door de lucht buitelende skiërs, maar ik dacht dat het eigenlijk de bedoeling was met beide skilatten op de piste te blijven en gewoon snel naar beneden te komen. In die winterse bergachtige gebieden is dat ooit een mooie uitvinding geweest, want zo iets red je niet op je fietsje. Je gewoon laten glijden, wie zou dat ooit bedacht hebben? Een zeer praktisch type ongetwijfeld.  Of toch een ongedurig iemand, zo iemand die  niet rustig op zijn gemak kan blijven zitten, met een glaasje Schnapps en een mooi boek met de geruststellende gedachte: “Ik ben heerlijk ingesneeuwd. Lekker! Ik kan niet naar kantoor, het is overmacht, hiep hoi!” Nee, ik vind dat een beetje genante sport, dat kopje duikelen op ski’s. Ik weet niet eens hoe het heet. Dat snowboarden heeft nog iets logisch, dat zie ik tenslotte ook in ons eigen dorp, maar dan zonder sneeuw en op wieltjes. Schaatsen is ook praktisch. Men gaat lekker hard ergens naartoe. Hier niet natuurlijk, want de baan is rond en leidt dus nergens heen. Maar wie er het snelst is, heeft dan toch maar gewonnen en dat is weer logisch. En dan … ik vind Poetin gewoon een heel nare man. Dus beter is het er helemaal niet over te hebben.  

13 thoughts on “De Olympische Spelen

  1. Verdiep je eens in de wintersporten, zoals IJshockey, Curling en ook Free Style Skiën.
    Er zit meer in dan je denkt.
    Ik geniet overdag op de BBC en ja, schaatsen is leuk, maar de uitkomst is zo vanzelfsprekend.
    Kijk in Nederland eens bij een skateboard park en je ziet daar de basis van Free Style Skièn.
    Kortom± De Winterspelen zijn fantastisch, maar houd je bij de sport, die je zelf interesseert.
    Het Wilhelmus kennen we al.
    Geen interesse? Zet dan een ander program op of luister naar de Radio.

  2. Ik vond het schaatsen erg leuk, en de rest ook wel, ook dat snowboarden waarbij de skiërs als pinguïns de lucht inschieten. Ja Poetin is een hele enge man, kijk maar eens naar een filmpje bij mij.

  3. Nee, in die bergen wonen allemaal van die ijverige types als Duitsers, Zwitsers en Oostenrijkers. die gaan niet rustig ingesneeuwd zitten zijn, nu je het zegt.

  4. Ik vind de Spelen wel leuk en ik heb dan ook best wel veel gekeken (en ondertussen gebreid) maar ik vind die zilveren medaillewinnaars zulke enge mensen. Er van te voren vanuit gaan dat je goud wint, dat kan toch niet. Als dat zo zou zijn hoef je ook geen wedstrijden meer te organiseren.

  5. Je kritiek op Poetin hebben ze nu ook in Rusland gelezen. Dus pas maar op! Je hebt helemaal gelijk: sommige sporten zijn eigenlijk meer circusnummers en acrobatiek hoort niet op de spelen thuis. En de biathlon (langlaufen en schieten) is een absurde combi. Dan kun je ook 100 meter schoolslag en daarna met pijltjes op een dartbord gooien.

  6. Treesje, wat een geinig stuk….aardig lesmateriaal voor maffe sportjournalisten. En kijk jij ook naar prachtige reeks van Jelle Brandt Cortius , De Bergen achter Sostsji?

    • Hee Fialas, wat leuk dat je weer reageert. Hoe gaat het met je?
      Ja, ik heb veel -niet alles- van die serie gezien. Hartstikke interessant.
      Ik zie dat je morgen jarig bent. Zo vast mijn hartelijke felicitaties, ook van Hans.
      Lieve groetjes Th.

Geef een reactie

