Paashazen

maart 2014 413Na de kersttijd ben ik onmiddellijk begonnen met Paashazen te breien. Mijn gedachten gingen als volgt: “Soms is de kerst net voorbij of het is al weer Pasen. Bovendien vinden mijn kleinkinderen nú een door Oma gebreide Paashaas nog leuk en volgend jaar zijn ze daar te groot voor, als de tijd zo hard blijft gaan…dus hop Thé, paashazen breien!” Spoedig had ik er eentje klaar, met een knalroze truitje voor Mare natuurlijk of de volgende kwam er al bijna aan. Ik verkeerde namelijk in de veronderstelling dat dit jaar Pasen al héél dichtbij was. Tot ik ontdekte dat het pas op 20 april valt … jeminee. “Wil iemand nog graag een ‘lapjeshaas’?” vroeg ik laatst.  “Anders ga ik die voor mijzelf breien”. Mijn zoons schudden van nee en praatten gewoon verder. Maar mijn schoondochter stak bescheiden haar vinger omhoog en zei dat zij dat erg leuk zou vinden. “Maar jijzelf dan?” vroeg ze nog. “Welnee joh, dan brei ik voor mijzelf er nog wel een; het is nog lang geen Pasen..”  En nu is die voor schoondochter ook al  klaar, op de pompoen na, de pompom zoals andere mensen zeggen. Ik zal wat fotootjes laten zien. Raar hoor die brei- en haakmanie van mij. Ik heb jaren zónder gekund. En nu zit ik al te tobben wat ik daarna ga doen als er een werkstukje zijn voltooiing  nadert.  “Zij kon het breien niet laten…” (à la Wim Zonneveld’s: ‘zij kon het lonken niet laten..’

maart 2014 409maart 2014 410

13 thoughts on “Paashazen

  1. Leuk, die haas, flitsende trui ook.
    Zeg uh…… Hans……wat heb jij inenen met een buikdanseres? Jeetje, wat is dat mensje lenig. Ik dacht echt even dat ze haar bovenlichaam naast het onderlichaam zou doen.

Geef een reactie

