Boekenweek (2)

En dan nu de stommiteit, waarover ik gisteren al wat zei. In het kort gezegd: ik kocht een boek wat ik al had, nota bene!  “Thé, hoe presteer je dat nu weer?” zult u misschien zeggen of niet zeggen maar denken. Nou, ik zal het u vertellen. Ik loop daar door die winkel en bekijk het ene na het andere boek en opeens valt mijn oog op een boek van Helga Ruebsamen. “Hee, die heb ik pas op de televisie gezien, ja bij Adriaan van Dis; het zal dus wel een nieuw boek van haar zijn…” dacht ik. Nu moet ik erbij zeggen dat ik maar half opgelet had, omdat ik tegelijk met iets handwerkerigs bezig was. Ik bekijk het boek, zie dat het in ‘ons’ Indië speelt, lees ook de titel en denk: “O vast net zo’n mooi boek als ik laatst nog gelezen heb, o wat heerlijk, dat koop ik”. Nu had ik dat boek tweedehands gekocht en wist de titel ook niet meer, maar het leek er wel wat op, de titel dan, niet de omslag. Ik kwam ermee thuis en vertelde dit enthousiast aan Kwaster. “Hoe heette dat boek dan?” vroeg hij. “Ik zal eens kijken” zei ik en holde naar de boekenkast boven. “Hè hoe kan dat nu…  het heet ook ‘Het lied en de waarheid’ …zou het een vervolg zijn of … nee, het ziet er héél anders uit … hier, ja hoor 1979, het is een herdruk, potjandorie en ik was zo blij…”  Natuurlijk kon ik het ruilen maar ik had mij zo verheugd. Ik had enorm gehoopt dat het net zo mooi was en natuurlijk zou dat het zeker geweest zijn hahaha want wie koopt er nu een boek wat hij al heeft?  Ik begon er toen toch maar de humor van in te zien. Ik heb nu een ander boek, een heel dik en € 10.00 duurder, waarvan ik hoop dat het ook zo mooi zal zijn, zo niet mooier zelfs. Ja, een mens maakt soms de gekste dingen mee.

maart 2014 459

11 thoughts on “Boekenweek (2)

  1. Ik had dat ook eens met een boek Jan Sierhuis. Bleek ik eenzelfde exemplaar in mijn nachtkastje hebben liggen. Niet duur hoor want van De Slegte. En ik heb jou daar zelfs blij mee gemaakt via mijn blog.. Want jij wilde dat dubbele exemplaar wel hebben 🙂
    Ik denk dat het boek dat je nu hebt gekocht mooier is hoor.

  2. Vind je het stom dat je een boek koopt dat je al hebt?

    (Voelt zich ineens heel erg stom, want …) :-/
    Het is ook heel gemeen van die uitgeverijen dat ze bij een nieuwe druk een andere omslag maken!

  3. Mooi dat je het kon ruilen. Het zou mij ook zomaar kunnen overkomen. met bibliotheekboeken overkomt het mij regelmatig. Dan ben ik een eindje op weg en dan denk ik, dit ken ik toch al.

Geef een reactie

