Kwaster weer opgelucht

april 2014 194

“Hoezo? Waarom dat? Vertel…Hè…, wat? ” hoor ik al mensen vragen. Ik zal het u haarfijn uitleggen. Gisteren namelijk was mijn echtgenoot jarig. Nee, u hoeft niet te feliciteren. Als u even verder leest, zult u begrijpen waarom niet. Het is dus zo, dat Kwaster, misschien wel zo lang als ik hem ken of langer, een grote hekel heeft aan jarig zijn en alles wat daarbij komt. Vooral dus te moeten doen alsof hij blij is; dat is, geloof ik, voor hem het ergste. Vooral sinds hij almaar ouder wordt, is er steeds minder blijdschap en steeds méér spanning én er gruwelijk tegen opzien. Afgelopen zondag hebben wij het er nog uitgebreid over gehad: vluchten, ik meende iets leuks te kunnen doen, en zo maakten wij wat plannen. Zoon M. beloofde op Boeli te komen passen. Wij vroeger dus weer wat hijzelf het állerliefste zou willen doen. En wat zei hij: “Lekker thuisblijven” en gewoon doorgaan waarmee hij bezig was, dus eigenlijk dezelfde dingen doen als anders.  Nou ja, zeg…?!  Kijk en daarin verschillen wij zo enorm. Zo veel dat ik het maar moeilijk kan begrijpen. En nog raarder is dat ik de enige ben die best graag op de een of andere manier mijn verjaardag vier. Zoon M. stelde ons heel vroeger al voor problemen in deze. En nu heeft zoon A. het ook al wat. En waarom ik dit nu schrijf, is dat ik mij afvraag of één of meerdere van u dat ook hebben of herkennen? Wij doen wél cadeautjes; anders zou het helemaal zo triest zijn. Wij feliciteren tóch, want ja … hij is tenslotte jarig. Hij krijgt post van zijn familie en/of email van vrienden en kennissen. Ik geloof dat hij dat nog niet zo erg vindt. Wij eten een stukje taart, toch maar. Dus eigenlijk doen wij alsóf wij het NIET vieren, als je het goed bekijkt. Gek, een beetje raar of heel gewoon? Wat denkt u ervan?

april 2014 196april 2014 191april 2014 195april 2014 197De derde foto is van de zenuwen een tikje mislukt. Ik ben nog één foto vergeten. Ga ik even zoeken.

april 2014 212Voilà.

17 thoughts on “Kwaster weer opgelucht

  1. Herken het wel hoor, ik hou ook jiet van mijn verjaardag. Maar als helemaal niemand je feliciteert en je geen cadeautjes krijgt is het nog erger. Dus gewoon zo doorgaan lijkt me 🙂

  2. Toch gefeliciteerd! Je hebt het toch maar mooi zo lang uitgehouden.🎈🎈
    Ik hou niet van verjaardagen vieren. Zo eens in de zoveel jaar, oké, maar dat verplichte nummer ieder jaar weer en al die verjaardagen van al die mensen zodat je dus tig keer per jaar met hetzelfde klupje mensen samen in een kringetje zit, ik gruw ervan! BahbahBAH!!! 😝
    Ik kan me niets vervelenders voorstellen, echt niet. Ik deed er zelf nooit veel aan en ging zo het uitkwam wel of niet op verjaardagen langs, maar sinds ik een partner heb waar verjaardagen verplicht gevierd worden is er eigenlijk steeds een strijd. Ik verveel me echt te pletter met die mensen en ik heb niets met die stomvervelend saaie, kleurloze buren van die mensen die er ook steeds weer verplicht bijzitten, en die anders stof tot roddelen zijn. Oh, wat HAAT ik het! Zo, ik ben het kwijt! Dat lucht op! 😃
    Oh ja, en met mijn verjaardag zijn we meestal weg. Volgende maand weer, zijn we in Griekenland. Jullie mogen langskomen hoor, gezellig onder de olijfbomen! 😄😉 met een glaasje ouzo! 😄

  3. Ja, wij hebben er rigoureus een einde aan het massaal vieren van de verjaardagen gemaakt toen mijn ouders overleden in 1996. Sindsdien gaan we nergens meer op verjaarsvisite, al stuur ik nog wel een leuk kaartje en de intimi bel ik ook wel even op. Maar dat is het dan ook. Het geheim zit hem in geen een uitzondering maken, want anders krijg je daar weer gemier over. Hij wel en zij niet, dat werk. Onze eigen verjaardagen vieren we ook al lang niet meer. Nou ja, ik krijg bloemen van echtgenoot en we gaan meestal ’s avonds samen ergens een hapje eten, maar dat is het dan wel. Een van onze betere besluiten, zeggen we altijd. Lekker rustig en niet de gruwelen die Margo hierboven zo levendig beschrijft.
    Ik kan Hans dus heel goed begrijpen.
    *fluistert*
    Maar toch van harte proficiat en nog vele gezonde jaren erbij, Job!”

  4. Hee, dat boek heb ik ook. Was dat een verjaarscadeau? In ieder geval alsnog van harte gefeliciteerd Hans, ik weet niet hoe oud (jong) je bent geworden maar die leeftijd heb je alvast bereikt. Ik ben ook niet zo’n uitgebreide verjaardagvierder maar vind het toch wel gezellig als het gebeurt. De laatste jaren viel mijn verjaardag in de zomervakantie en dan was ik er gewoon niet. Het hangt er dus vanaf wanneer en hoe ik het vier (of met wie, de laatste keer vierde ik het samen met een zwager, dat was ook wel handig).

  5. Het gekke is, ik vind het niet leuk om op verjaardagsvisite te gaan, maar ik vind het enig om zelf jarig te zijn. Tot mijn spijt krijg ik nooit zoveel visite, wat ik altijd als teleurstellend ervaar.
    Echtgenoot houdt helemaal niet van zijn verjaardag, meestal zijn we dan op vakantie en gaan we wel uit eten. Bij mijn volgende verjaardag ben ik ook niet thuis. Net met vrienden een rondreis in Turkije geboekt rond die datum, nog wel heel ver weg, eind van het jaar.

  6. He, heerlijk. Ik ben niet de enige. Ik heb een godsgruwelijke hekel aan mijn verjaardag. Dat verplichte gedoe en alsof het iets bijzonders is. Ik vind het wel leuk om er een beetje over te geinen, samen thuis, maar ze hoeven me niet te bellen of andere goed bedoelde zogenaamde leuke acties. Het stoppen met vieren heeft best wat voeten in aarde gehad want het wordt bijna niet geaccepteerd. Vroeger dacht ik dat men jaloers was dat ik er wel gewoon mee durfde te stoppen. Nu kom ik er achter dat er mensen zijn die het echt leuk vinden. Onbegrijpelijk. Hans van harte niet gefeliciteerd.

  7. Als ik de reacties hier zo lees vraag ik me af waarom we eigenlijk nog aan verjaardagen doen. Voor kinderen en honderdjarigen, oké, en voor Therese natuurlijk, maar verder gewoon afschaffen. 😀
    Ik vergeet mijn verjaardag gewoon, ik vergeet trouwens ook steeds hoe oud ik ben (ik heb daar ezelsbruggetjes voor maar die vergeet ik ook). En ik kook heel graag zelf, bloemen zie ik het liefst buiten, en taart bak ik gewoon als ik er zin in heb. Alle dagen jarig zeg maar. Ga zo door Hans!

  8. Ik heb op mijn verjaardag nooit het gevoel lekker jarig te zijn. Een kamer met visite. Koffie en thee inschenken, gebak snijden, daarna de glazen met wat sterkers vullen. Voor hapjes zorgen. En na afloop een volle aanrecht en afwas. Want afwasmachine vullen maakt weer te veel herrie voor de buren. Nee. ik zie het meestal niet met vreugde tegemoet en ga na afloop afgepeigerd naar bed…… Andersom: op verjaardagsvisite gaan. Ligt eraan wie het is. “Gezellig in een kringetje” en over de tv- programma’s praten en dat ze zo slecht zijn. Steeds stiekem op je horloge kijken of je al met goed fatsoen weg kan… Herkenbaar voer veel mensen en toch…

  9. Ik doe meestal zoals aargh, en een keer per decennium groots vieren. Behalve dit keer trouwens want ik heb er geen zin in. Hartelijk gefeliciteerd nog Kwaster,of je nu wil of niet 😉

  10. Ik heb wel een klein beetje medelijden met Kwaster. En ik heb hem nog wel gefeliciteerd ook. Sneu sneu! Maar het kan altijd erger. Dan bedoel ik de mensen die zelf TE graag in het middelpunt staan en voor zich (willen) laten zorgen en zingen. En niets voor een ander over hebben. Niks mis met jouw Kwaster. Helemaal niet.

  11. het ergste van verjaardag is de vraag vooraf of je wensen hebt. Nee dus. en op de dag zelf wat voor taart er is. En dan moet je dus elke keer weer vertellen…. Al sinds lang plemp ik alles wat er eten is op tafel en staan glazen te wachten tot iemand er wat in doet. In een klein clubje wordt 1 x per jaar wat gewauweld en gelachen. Na 4 uur welkom tot ongeveer een uur of 8-9. Dan weer wegwezen. Zo heeft een ieder ook nog wat aan zijn dag en avond. En verder vieren mijn dochter en ik verjaardagen met een etentje. Is inmiddels bijna traditie, want al een jaar of negen. Leuk hoor

Geef een reactie

