Hemelvaartsdag

mei 2014 b 268Raar vind ik dat zo’n christelijke feestdag hier in ons land geldt als een officiële vrije dag. Raar omdat waarschijnlijk de helft van het land niet meer protestant of katholiek is is  –de juiste feiten weet ik niet, hoor- én we al heel lang scheiding van kerk en staat hebben. Ik vind het best, hoor zo’n vrije dag, daar niet van. Maar waarom kan dat niet ook op 5 mei? Waarom gaan wij dan opeens zo zuinig doen met maar eens in de vijf jaar? Of is dat zelfs niet meer? Nou ja, al kijkend in mijn agenda, vroeg ik mij af of er ook mensen zijn die totaal niet weten waar dat woord vandaan komt. Het woord hemel kent iedereen wel, denk ik. Maar die vaart dan? Ik zou aan een bootje denken, maar een bootje kan weer niet omhoog varen naar de hemel boven ons. Een vliegtuig wel, maar dat noemen we een vlucht. Maar dat lijkt weer op ‘er vandoor gaan’. En wie ‘vaart’ er dan wel hemelwaarts? Jezus, beste lezers. “Maar wie is Jezus?”, zullen sommige mensen vragen. Kijk en daarom is het wel raar zo’n godsdienstige vrije dag. En nu heb ik het nog helemaal niet vanuit moslimstandpunt bekeken. Een rare wereld, dacht ik en plots krabbelde ik een verklarend tekeningetje in mijn (dagboek)agenda.

mei 2014 b 269Zo, dan ga ik nu maar eens een stukje wandelen.

Volgende keer nog een raar onderwerp mei 2014 b 270

11 thoughts on “Hemelvaartsdag

  1. En er werd vroeger streng op gelet dat je bij Maria niet het woord ‘Hemelvaart’ gebruikte, maar ‘Maria ten Hemelopneming.’ Maria was namelijk niet op eigen kracht ten hemel gevaren, maar met hulp van engelen en ander hemelpersoneel. Ze was wel heilig, maar niet zo heilig als Jezus, dat begrijp je zeker wel? En er is zoveel van dat fraais onder hoge druk in onze hersenen gepompt, dat ik er nog een heleboel van weet, terwijl ik de jaartallen bijna allemaal vergeten ben!

    • Ja, verschil moet er zijn. Bovendien is Maria maar een vrouw, nietwaar? Gezellig dat je mijn blog weer leest, Loes!
      Ik weet nog één jaartal 1568 – 1648 Tachtigjarige Oorlog. Maar die vond ik zóóóóó lang duren.

      OT Is je mooie fotoboek al klaar? Ik was vergeten te zeggen hoe leuk ik dat vond. KUS Th.

      • Ik heb eerst een klein proefboekje laten maken, want ik ben niet zo goed in die dingen. Nu dit gelukt is, ga ik aan het grotere beginnen.

  2. Vroeger dacht ik altijd dat hij door een soort ufo opgehaald werd of tussen twee engelen in. Wat ik ook altijd raar vind is dat mensen elkaar een ‘prettige hemelvaart’ toewensen.

  3. Ja al die kerkelijke feesten moeten maar eens afgeschaft worden en gewoon wat andere vrije dagen er voor in de plaats. Of dat iedereen gewoon vrij heeft als hij jarig is, zoiets. Je bent aan een gehoorapparaatje toe?

  4. Ha ma,

    Leuk blogje. Hier hebben ze het ook over een mooie hemelvaart. Ze zullen het dan over het weer hebben, denk ik. Inderdaad moeten ze niet zo zuinig doen met onze Bevrijdingsdag, gewoon elk jaar vrij.
    Overigens denk ik bij 5 mei ook altijd even aan mijn studeren in Amsterdam. Dat komt door de grote vrijmarkt die altijd traditioneel op 30 april werd gehouden. Als je dan op 5 mei door de straten liep – Bevrijdingsdag – zag je overal op de grond staan: “Bezet”. Kinderen hadden de Mokumse grond geclaimd. Tijdens WO II werd deze grond ook opgeeist, maar in plaats dat die Duitsers nou wat interessante rommel (niet de rijksmaarschalk) kwamen slijten, roofden ze ons mooie landje leeg. Onze oosterburen hebben het nog steeds niet goed begrepen. In plaats van kuilen te graven aan het strand zitten wij te wachten op interessante heuvels en bergen. En zeg nu zelf, een kuil is toch geen Himmelfahrt.

    Aron

    • Ha die zoon A. Een mooi stukje heb jij hierboven geschreven. Ik voel mij er altijd wel vereerd mee. En nee, een kuil is geen Himmelfahrt, daar twijfel ik niet over. Groetjes!!!

  5. Ze houden de feestdagen maar zo denk ik, als Hemelvaart als vrije dag afgeschaft wordt is het land te klein denk ik. Ik vind het eigenlijk ook maar een rare aanleiding voor een vrije dag. Net als Pasen en Pinksteren.

Geef een reactie

