Eén dagje vrij in de week (2)

weblog 037 ingangZoals ik u al vertelde, is dat alles en meer ondergebracht in een verbouwde vroegere gevangenis, de Krententuin geheten. Klinkt nogal poëtisch, niet waar, voor een gebouw met zo’n akelige bestemming? Vroeger zaten hier de echte zware jongens, later meer de lichtgestraften, die bijvoorbeeld hun verkeersboete niet betaald hadden. Maar op een gegeven moment werd de functie afgeschaft en moest er iets anders mee gebeuren.

webl. 043 hoofding. verweblogf. 040 bewoond hoekjeNu is het verbouwd tot appartementencomplex, tot museumruimte, tot bioscoopzalengebouw en er is een hotel/brasserie gevestigd. Dit alles is gebeurd bijna zonder de buitenkant van de oude gevangenis aan te tasten. Kijk, en dat vind ik nu zo geweldig. Dat die oude gebouwen tóch blijven hoewel ze voor iets anders dienst doen. Ik maak een vergelijking met De Oude Westergasfabriek in A’dam waar zoveel gebeurt en waar heel veel mensen graag komen. Zo ook in Tilburg een oude textielfabriek, die nu een geweldig tentoonstellingsgebouw is, het de Pontmuseum. Ja, daar kan ik echt laaiend enthousiast voor zijn, het verleden blijft doorleven en tegelijkertijd gebeuren er heel eigentijdse dingen. Dat is heel wat beter dan alles rücksichtslos maar af te breken!!

weblog 048 IJsselmeerwebl. 049  brug + hoofdtoren

5 thoughts on “Eén dagje vrij in de week (2)

  1. Ik ben het helemaal met je eens Therese! Dat het verleden in het heden door blijft leven en dat er in onze huidige tijd een nieuwe invulling aan wordt gegeven, vind ik een heel goed idee. Het kan zelfs inspireren tot meerduidige kunstwerken, die daar helemaal op zijn plaats zijn, denk je ook niet Therese?

  2. De koepel in Breda is ook zo’n prachtig gebouw waarvan ik altijd dacht: jammer dat er gevangenen in zitten! Nu las ik laatst dat het op den duur zijn functie gaat verliezen (gebrek aan potentiële bewoners?). Het zou leuk zijn daar een hotel te maken met een restaurant.

  3. Ja, de koepel in Breda, ik kom zelf uit Breda en ben daar wel eens in geweest in mijn jeugd om voor de gevangenen toneel te spelen. Wij vonden dat heel spannend, voor echte ‘boeven’ op te treden. In Haarlem is trouwens ook een koepel. Ja, met zo iets kan men veel doen, maar het zal wat kosten, dat denk ik wel.

  4. Een dagje vrij, leuk bedacht om dan uit te gaan. Ben benieuwd wat je allemaal gaat doen op die dagjes vrij. Binnenkort neem ik ook maar eens een dag je vrij. Ik moet nog steeds naar het Fries museum in leeuwarden

Geef een reactie

