Op naar Leeuwarden

Nu heb ik voortaan één dag in de week vrij, weet u nog? Maar hier op mijn weblog lijkt het wel of ik het iedere dag heb, maar dat komt omdat ik verder nauwelijks aan schrijven toekwam. Dát gaat nu veranderen, beste lezers, want ik heb mij voorgenomen minder tijd in facebook te steken. Ik heb dat enigszins ‘bot’ aangepakt, dus bij deze nogmaals sorry, sorry facebookvrienden.

003006040Nu dan maar meteen over mijn 5e vrije dag alweer. Die voerde mij helemaal naar Leeuwarden … Hoe dat zo gebeurde, denkt u misschien? Het kwam door Kwaster (Hans), die dinsdagavond opeens zei: “Ik ga morgen naar het Fries Museum…”.  Dat is in Leeuwarden, dat wist ik. “O dan wil ik graag mee, leuk!” riep ik enthousiast.  En zó is het gekomen dus. Behalve dat het een mooi nieuw museum is, waren er voor ons nog meer redenen om juist daar heen te gaan. Voor Kwasters genealogisch onderzoek waren er misschien aanknopingspunten en pietsjanke fokkema, die bij ons haar atelier heeft, exposeert daar, nog één weekje, geloof ik.

010017018020Er is daar namelijk een grote expo over Fries zilver –tjonge, wat een prachtige verzameling is dat- en daar reageert zij op door middel van haar speciaal daarvoor gemaakte werk.

016021 Het is wat moeilijk uit te leggen voor mij, maar misschien dat u het zult begrijpen door de foto’s. Wij kennen haar werk al wat jaartjes en het was heel boeiend om te zien wat zij getekend heeft én de combinatie Zilver met hedendaagse kunst gaf de tentoonstelling een meerwaarde. (Even tussendoor: “pietsjanke, wij hebben genoten!”)  Verder hebben wij nog heel andere dingen gezien. Heel veel van Friesland bijvoorbeeld en een tentoonstelling die ‘Horizonnen’ heet, min of meer modern, ook al heel boeiend.

025027037039Nou ja, tsjonge wat hebben wij genoten. Tenslotte wil ik nog zeggen: een aanrader hoor voor wie in de buurt woont of dit graag wil zien. Je hebt meteen een geweldig uitzicht ook over Leeuwarden.

klik op foto’s voor groter

12 thoughts on “Op naar Leeuwarden

  1. Ach joh, had dat nu even vooraf kenbaar gemaakt, dan was ik ook even gekomen en dan hadden we kennis met elkaar kunnen maken. In september moet het nu echt wezen, dan moet ik naar dat museum toe!

  2. Het is echt een aanwinst, dat museum. Het oude was zo’n beetje verdeeld over allerlei oude panden en had een wat oubollige uitstraling. Dat kun je van dit exemplaar niet zeggen. Goeie actie, mensen!

Geef een reactie

