Belangrijke vondsten

Het eerste is een werk van een onbekende kunstenares uit de vorige eeuw. Zie hoe zij geïnspireerd is geraakt door een doodnormaal pingpongbatje. Onmiddellijk herkende zij de oervorm van een boom, hét teken van een groeiend leven. En gedachtig een oud bijbels verhaal over de verboden vruchten aan de boom van goed en kwaad, plaatste zij drie knikkers, appels voorstellend, die louter als symbolen dienen.  Vandaar ook de keuze van één groene appel en twee rode. Het zijn geen smakelijke vruchten, daar zij immers van hogerhand verboden waren. U weet wat er allemaal van gekomen is.  In zijn eenvoud heeft dit werkje dus heel veel te zeggen.

'appelboom' weblogfoto 005

En dan nu ook maar meteen een tweede werk, ook van een onbekende. Zo op het eerste gezicht lijkt het een vrolijker  stuk. Een afbeelding van een onschuldig klein kindje, hoe zou dit niet blijmakend kunnen zijn? De kleine heeft zelfs een brede lach op zijn roze snoetje. Maar toch … tóch heeft het bij nader inzien iets kwaadaardigs. Het lacht té nadrukkelijk.  Het doet zelfs enigszins denken aan het werk van Jeroen Bosch. Maar het dateert net als het eerste ook uit de 20e eeuw, dat is wel zeker. Onlangs zijn deze twee opmerkelijke kunstwerken bij een zolderopruiming te voorschijn gekomen. Ik hecht er grote waarde aan en ik hoop dan ook dat een museum zich bereid verklaart ze in hun collectie op te nemen.

webl.foto baby 010

Drs. Theo Uytdekunst.

9 thoughts on “Belangrijke vondsten

    • Met dit pingpongbatje is veel gespeeld, dat is duidelijk. Ik weet nog dat mijn jongste dochter meedeed aan een schooltoernooi tafeltennis. Ik had het maar steeds over pingpongen en werd zeer meewarig aangekenen met blikken als van:”Die heeft duidelijk geen flauw benul van deze edele sport”. Mijn dochtertje, die de leeftijd had van ong. 10 jaar heeft me later onder 4 ogen gecorrigeerd:”Mam, dit zeg je toch niet pingpongen!” Oef, dit was raak, het was duidelijk dat mijn belangstelling voor kunst stukken groter was dan de belangstelling voor haar passie sport. Ze had nog gelijk ook. Ik probeer dit gemis aan passie en belangstelling in te halen met mijn kleinkinderen waar ik mee hockey, zij met een stick ik met de stok van de vloerwisser… meedoe met bal spelen (handbal en voetbal). Ik zit duidelijk op hetzelfde niveau (zij zijn 3 en 4 jaar). Het zijn wel errug uitputtende sporten merk ik. Maar al doende…. Maar ja het ging natuurlijk om de belangstelling voor haar. Tjonge jonge hoe een passie als kunst je mee kan slepen, en jij Therese met je vondsten op zolder en de verbintenis met kunst, me terugbreng in herinnering.De voorwerpen wekken emotie op , dus ook
      kunst!

  1. Ja het is prachtig! En wat dat lachje betreft ben ik het helemaal met je eens, een gemeen
    Lachje is het The… Uh rese

  2. Zoals Maarten van Rossum onlangs nog zei: alles is museable!
    Haha… ik ga helemaal voor dat eerste kunstwerk. En Theo, je uitleg geeft het een geweldige
    meerwaarde. Zo als dat gaat met kunst!
    gr eva

  3. poe he, wat een scherpe observaties, zoals hierboven gemeld ‘een geweldige meerwaarde’! Maar ook subliem werk natuurlijk; daar laat zich eenvoudig een helder stuk over schrijven. Wat ken jij toch boeiende mensen, Therese 🙂

      • weljot, ik vind dat ie t aardig deed hoor. En omdat jij qua schrijven over kust ernstig verzaakt is het toch mooi dat jouw Theo wil waarnemen

Geef een reactie

