Jawel

 “Natuurlijk kan je wél wat schrijven. Je kletst onzin, Thé. Je moet als er niks gebeurt, gewoon beter onthouden wat er zoal door je hersenpan heengaat. Of je laat je fantasie aan het woord…” 

weblog 012Hoorde u dat ook? Het was de stem van mijn geweten. Af en toe spreekt die mij streng toe. Altijd als ik er niet op verdacht ben;  ik schrik mij dan een bult, hee!  Bovendien … áls ik dan mijn fantasie laat stromen, dan zegt die: “Niet zo overdrijven, Theresia!” En wat er allemaal door mijn hoofd gaat op een dag, dat kan ik niet allemaal onthouden.

weblog010Maar goed, ik zal een poging doen. Gisteren namelijk keek ik naar een programma waarin een Nederlandse jongen een Mexicaans meisje naar hier haalde. Ik viel er midden in, dus wat er daarvoor allemaal gebeurd was met die twee, dat weet ik niet. Maar goed, zij trouwden, in Mexico nog en daarna kwamen zij samen naar hier. Met de bedoeling er het beste van te maken. Je zag het meisje ontzettend haar best doen, omdat zij zielsveel van haar man hield. Maar NIET van Nederland, hoe zij ook probeerde. Zij zag een bloemencorso en haar vent vroeg of zij ervan genoot. “Tja, het is wel mooi, hoor, maar … de mensen hier maken er geen feest van, zij staan stokstijf te kijken en dansen niet eens, ze zijn niet vrolijk, misschien kunnen zij niet feesten”. En zo waren er zo veel dingen, het eten, het weer. Zij miste haar familie, voelde zich alleen tussen al die Nederlandse familieleden, die over haar hoofd heen met elkaar kletsten in hún taal. En zij deed krampachtig haar best, het arme kind.

weblog 011En terwijl ik medelijden met haar had, ging er door mijn hoofd: “Waarom is er zoveel verschil tussen ‘ons soort mensen’ en Mexicanen of Surinamers?  Ik geef maar een voorbeeldje. Waar zou dat toch aan liggen? Alleen omdat daar de zon meer schijnt? Of zijn wij door Luther of Calvijn zo stijf geworden? Of … moeten wij meer pepers in ons eten doen? Of … wat zou dat toch zijn, lieve lezers? Wie iets weet, mag het zeggen. Graag zelfs.

19 thoughts on “Jawel

  1. Nou, ik kan wel intens genieten van het spontane en temperamentvolle wat mensen die uit warme landen komen in zich hebben. Onze cultuur is gewoon anders, misschien kan je het formeler noemen. Maar alles heeft zo zijn voor- en nadelen., Het een is daarom niet waardevoller dan het andere, alleen zal het voor mensen uit een andere cultuur wel wennen zijn. Ik denk dus dat de zon ermee te maken heeft.

  2. Het heeft echt met het klimaat te maken. En ook met de ruimte. Wij zitten hier op elkaars lip en ergeren ons aan elkaar. Maar dat is het niet alleen, ik ken ook een land waar men veel meer zon en ruimte heeft maar toch ook niet bepaald vrolijk is. Er moet meer zijn!
    Nouja, ik weet het dus ook niet!

  3. Dat noemt men cultuur, men gaat zich gedragen zoals de rest ook doet, min of meer.
    En daar heeft het zich anders ontwikkeld dan hier, en hoe dat zo gekomen is weet niemand.
    Wellicht het klimaat ja.

  4. Oef, nou……. een echt antwoord weet ik echt niet, maar ik geef toch wel het calvinisme én het klimaat de schuld. Hoe noordelijker je in Europa komt, hoe serieuzer, zelfs zwaarmoediger, de meeste mensen zijn. Maar dat is ook zo in het continent Amerika. Het protestantse geloof is niet direct een heel erg vrolijk geloof. Veel schuld en zonde en zo…… Daar word je niet vrolijk van en dat idee heb je ook in een paar generaties van niet-religie er niet uit. Het katholieke geloof kent tenminste nog de biecht en biedt mensen een bepaalde troost. Maar het blijft allemaal raden, hoor Thé. Het is volgens mij heel erg gecompliceerd.

    • Ja, die religies ….. Hoe zou de wereld eruit zien als de mens God en de goden niet in het leven geroepen had, vraag ik me weleens af. Maar dat is een andere discussie waar je maar beter niet aan kunt beginnen! 🙂

      • Ze zouden iets anders bedacht hebben, een mens lijkt niet zonder idolen te kunnen, of een hogere macht, De natuur is ze blijkbaar niet voldoende.

    • De mens heeft iets nodig om aan te hangen. Is het geen onzelieveheer, is het drank, drugs of tabak. Of iets anders om verslaafd aan te raken, en alle verantwoordelijkheid op af te schuiven.
      (Sorry, ik stop er nu mee! 🙂 )

  5. Het is de zon, en de cultuur en het temperament. Vroeger heb ik iets over Sem Cham en Jafeth geleerd, dat zou volgens de bijbel al veel van de verschillen verklaren, dacht men. Want dat was alleen maar op het middenoosten gericht. Eigenlijk is het toch heel mooi dat er zo’n grote verscheidenheid aan mensen bestaat. Aan ons de taak om er mee leren om te gaan. Mexico Nederland is een groot verschil, maar binnen ons land zijn ook al grote verschillen te merken. Het was fijn om even terug te zijn in de Achterhoek, maar ik voel me nu ook helemaal thuis hier in het noorden van het land.

  6. Zeg Thérèse, als je nou weer eens geen tekst hebt, misschien is het een idee een stripverhaal dmv selfies te maken, zoals je hier en in het vorig logje al een beetje gedaan hebt. Ik vind het in ieder geval erg grappig!

    • Ja, is een goed idee. Meestal zet ik wél meer foto’s op FB maar hier kan het ook natuurlijk. Temeer omdat ik er zelf ook om moet lachen én het relativeert. Dank voor de tip!.

Geef een reactie

