Museum De Fundatie

gebouw met koepel 009036Om er even lekker tussenuit te zijn, reden wij gisteren in een opwelling naar Zwolle. Kwaster wilde al veel langer de Fundatie zien. Het was eerst het Paleis van Justitie –heb ik mij laten vertellen- en nu met een grote koepel erop en van binnen gerenoveerd is het een mooi museum voor moderne kunt. Al met al hadden wij een gezellige en interessante dag. De tentoonstelling ‘Van van Gogh tot Cremer’ was nog in opbouw en verboden gebied maar verder was er veel te zien.

Appel en publiek010portret S en Appel 011Ze hebben een interessante vaste collectie. Van allerlei bekende kunstenaars is er wel wat. Schilderijen maar ook etsen, tekeningen en beelden..

man en schaduw van Lotte 018 man opzij 020Er was een uitgebreide beeldententoonstellingen van Lotta Blokkers, verspreid over twee verdiepingen. denkende man 023kind 029Het zijn levensgrote zeer knap geboetseerde bronzen beelden van allerlei mensfiguren. Er zit een uitgebreid verhaal aan vast, maar ik laat u alleen wat foto’s zien. Er waren portretten van één familie, geschilderd door Gerard Ten Borgh en leerlingen. Het gebeurt maar zelden dat die portretten bij elkaar blijven maar dat was hier wel het geval. Ook heel interessant om dit te zien.

uitzicht035Recht onder de Koepel heb je een prachtig uitzicht over Zwolle. Onder het genot van een kopje koffie met een taartje konden wij alle kanten uitkijken. Leuk, hoor. En zo gingen wij weer helemaal tevreden op huis aan. Het is niet eens zo ver voor ons. We gaan er vast nog wel eens heen. Misschien als ze klaar zijn op de verboden etage; lijkt mij ook heel boeiend.

klik op foto’s voor groter

15 thoughts on “Museum De Fundatie

  1. Wij komen vaak in Zwolle en De Fundatie staat al tijden op het lijstje,maar tot nu toe was het dan toch weer muurtje verven, even naar Gamma, schroeven indraaien, gordijn ophangen, (of, voor mij dus, en dat is veiliger, toeschouwer zijn bij een van dit soort activiteiten ). Of toch eerst maar even naar de stad waarbij dan ook een bezoek aan de Broeren hoort. Maar het komt er zeker wel een keer van, volgende week of volgende maand of .., De Fundatie loopt niet weg

  2. Wij zijn er ook eens geweest. Ik vind het vooral architectonisch interessant. Echt een hele mooie, luchtige oplossing. Als het een ‘gewone’ etage er bovenop was geweest was het erg massief geworden. Heb je ook gezien dat het ‘ei’ helemaal uit tegeltjes die schots en scheef staan is opgebouwd. Daar komt die mooie schittering door. Leuke uitjes voor de mens 🙂

  3. De tentoonstelling lijkt me wel wat, maar Zwolle is zo’n eind. Dat ei op het dak vind ik eng, of gewoon lelijk. Een leuk uitje, Therese!

  4. Ik ging even op zoek naar je logje van je bezoek aan Zwolle. Die tentoonstelling die toen in opbouw was heb ik maar een beetje bekeken, een vluchtige blik en ik zag een hoop ‘troep’, maar ja ik ben geen kunstkenner, dat moet je kennelijk zijn om dat gekladder te waarderen. De beelden die jij hier laat zien waren er niet meer, jammer. Wel andere eigenaardigheden. Zoals boven onder de koepel allerlei gespieste mensfiguren, luguber. En een opstelling van studenten of scholieren in schoolbankjes, alleen koppen die elektrisch desgewenst kunnen jaknikken of neeschudden. Er zat een heel verhaal achter. Als er een verhaal achter zit ben ik meestal weg. Als dat verhaal zich tenminste niet zelf vertelt. Ik ben geloof ik niet zo van de moderne kunst….

  5. Het museum zelf vond ik nog het meest verrassend, dat ‘ei’ vonden wij goed gevonden, en prachtig gemaakt. Ieder andere verhoging zou niet lijken, maar dit wel. De schots en scheef staande ‘tegels’ op die koepel geven een voortdurende schittering en past altijd bij de lucht. Dat vond ik eigenlijk pas echt kunst. Functioneel, mooi, intelligent.

  6. Wat grappig dat je helemaal hier naar toe gegaan bent, Margo. Die tegels op de koepel IS ook kunst, want ik vind architectuur wel degelijk een vorm van kunst. De schilderijen van Lucebert, Karel Appel en vele anderen, vond ik erg boeiend. De in opbouw zijnde expo hebben we niet meer bezocht, dus dat weet ik niet. En ja ach, de moderne kunst, die is zo divers. Net denk je _en nu overdrijf ik- “ik ben te oud voor die troep” of je komt ergens anders en je bent helemaal geboeid. Veel gaan kijken en eventueel een niet te lang verhaal beluisteren en je komt er in. Tenminste dat is mijn ervaring. Nu ben ik zelf ook kunstenaar, al doe ik er de laatste tijd weinig aan, en dat scheelt misschien ook. Groetjes!

Geef een reactie

