vervolg 8

weblog 009Nou ja, hoe het ook zij, in de stal ging alles zijn gangetje. Het kindje maakte het opperbest, Maria werd fitter en fitter en Jozef was een trotse vader. Het weer verbeterde ook al wat en Maria ging daarom even met de kleine in het zonnetje zitten. “Jozef” zei zij , “kunnen we eigenlijk niet alvast naar huis gaan? Ik voel mij goed en waarop wachten we eigenlijk?” Jozef schudde zijn hoofd en zei geduldig: “Op de drie koningen natuurlijk of de drie wijzen zoals men ook wel zegt”. Maria zuchtte eens diep. “Waarom komen die toch altijd zo laat? En wij maar wachten … zou die ene koning weer terug zijn gegaan om een andere jurk aan te trekken? * Of wat zou er nu weer aan de hand zijn?” Jozef zuchtte ook maar eens. Hij begreep het ook niet zo goed.

weblog 008 Maar daar was opeens de engel weer en die had een heel goed idee. “Zal ik eens op de ezel klimmen en spoorslags gaan kijken waar ze blijven? En ze dan een beetje tot spoed manen? “ stelde hij voor. “Ja ja, ik kan ook vliegen, maar eens op een ezel rijden, weet u, dat zou ik heel graag eens meemaken. Het leven van een engel is  soms een beetje saai, hoor! Altijd maar halleluja en In de gloria, hup ezel, daar gaan wij…” en weg was d’engel.

weblog 010En terwijl Maria nog lekker in het zonnetje zat, had Jozef nog een troostend gesprekje met de os.  Die was er namelijk heel onlangs pas achtergekomen dat hij nooit van zijn leven nog vader kon worden, omdat hij eigenlijk een stier was maar dan zonder b …,  u weet wel.  De os was daar erg verdrietig en kwaad tegelijk om. “Ach lieve beste os”, zei Jozef, “weet je, ik ben eigenlijk ook geen echte vader, maar ja, ik doe mijn best en wij zullen ons maar moeten schikken. Er zit niets anders op”.  Ja, dat zag de os ook wel in. “Heeft u ook geen b … meer?” vroeg hij medelijdend. “Het ligt bij mij wat anders” zei Jozef wat kregel, “laten we het maar aan niemand vertellen. Dat is nog het beste”. En dat beloofden zij elkaar. Houdt u het ook voor u, jawel hè?

*gebeurde in ’t Kerstverhaal I.

8 thoughts on “vervolg 8

  1. Ze zijn weer prachtig..! Ook dat gesprek met de os, wat een vondst!
    Misschien doe je het al, maar mocht je nog niet op het idee gekomen zijn, is een fotoboekje maken voor je kleinkinderen een idee? Of houden ze van ander soort boekjes?

  2. Hahaha, vanmorgen vroeg mij een zesjarige met glimmende oogjes: ‘Eet jij wel eens hanensoep?’
    Ik: ‘Nee, die soep ken ik niet. Wasdadan?’
    Hij: ‘ Dat is kippensoep met balletjes’.

Geef een reactie

