Thérèse versus gebreide kattenkop

weblog 010Veel  mensen denken misschien dat ik met het grootste gemak van alles en nog wat kan haken en breien, maar nee, dat is echt niet zo. Hoewel ik heel veel van mijn moeder op dat gebied geleerd heb, zijn sommige dingen abracadabra voor mij. Heel geleidelijk heb ik mijzelf bijgeleerd. Steken oprapen bijvoorbeeld. Eindelijk kan ik dat nu. Met 4 of 5 naalden breien, na veel zuchten en doorzetten, kan ik het nu. Dus was mijn conclusie: nu kan ik alles of nou ja, bijna alles als het niet te moeilijk is. Ik kocht zonder mij zorgen te maken een boek: Poezen en katten breien. Ik bladerde het door en zag toch een leukerd, met kleertjes aan, heerlijk ouderwets. Ik breide eerst alle onderdelen van de poes, eerst het lijf met een dik buikje, toen de pootjes met klauwen, de staart met een wit puntje en toen de kop … die was het moeilijkst. En moeilijk bewaar ik altijd voor het laatst. Bij mijn derde poging moest ik toegeven dat ik het niet kon. Potjandorie. We hebben bij Google gekeken, maar nee. Je schijnt daar complete sokken te kunnen leren breien, maar een kattenkop, nee! Toen kwam de schoonmoeder van mijn zoon bij ons op bezoek en ik wist dat zij een handwerkakte gehaald had. Ja, niet bij de groenteboer maar er echt op gestudeerd had. Daar zaten wij samen op de bank, maar ook zij kwam er niet uit. Ja, wij meerderden averechts wel een steek, maar tevens ontstond er ook een gat. Op mijn eigen manier kwamen er pukkels, ook dat was niet de bedoeling. Ik liet het werkje maar een tijdje liggen … Maar ja, het vrat aan mij. Gisteren begon ik opnieuw en Kwaster (Hans)  keek mee. En… we hebben een steek verzonnen –om steeds averechts een steek te meerderen-  en het ziet er bijna goed uit. Misschien straks een beetje plat persen en dan wordt het nog goed. Wat knap hè van die Kwaster? Ik ben nu bezig het wit op de snuit te mazen (borduren) want tegelijk dat erin te breien, lukte al helemaal niet. Ik zal u zeggen: op breigebied ben ik heel wat bescheidener geworden.

 

8 thoughts on “Thérèse versus gebreide kattenkop

    • Dus je doet dan het draadje tussen twee steken in op de linkernaald en breit dat door achterlangs het draadje te breien.

    • Hahaha, ik zie het nu ook. Ik zie er iets ondeugends in. Jij ook, denk ik. De echte staart wordt vast mooier.
      Ik geloof dat ik het goed doe, dat meerderen. Zeker weet ik het niet. Lief dat je het uitlegt.

  1. Getekend vind ik ‘m al schattig. Ook z’n staart. Dus gebreid wordt ‘ie vast prachtig. Als je zelf iets maakt zie je iedere minimale onvolkomenheid, dingen die een ander niet ziet, dus hij wordt prachtig, echt!😀 Laat je ‘m wel zien straks?

  2. Dat Kwaster een wonderman is weet ik al lang. Ik herinner me nog heel goed een stel levensechte arabische koppen namelijk🙂 Dus voor het meewerken/denken aan een gebreide kattenkop draait hij zijn hand niet om. Ik ben uiteraard zeer benieuwd naar het resultaat.

Geef een reactie

