De gebreide mens

weblog 010De gebreide mens of ‘L’homme tricoté  of de Homo Naaldiëns?  Daar ging ons gesprekje vanochtend (zondag) over, met mijn jongste zoon Martijn. Hij is vaak het weekend bij ons en dan houden wij diepzinnige conversaties.  Hij zag mij worstelen met de in wording zijnde kat. Beiden, zowel Kwaster als zoon, vinden het zonde dat ik zo weinig schilder en dergelijke de laatste tijd en maar wat aan frut. “Zeg mam”, opperde hij, “zou je niet een mens kunnen breien?” Ik schrok en informeerde: “Een grote?” “Ja, een levensgrote, dan breek je in één klap door, word je wereldberoemd…” antwoordde hij. “Maar dat is moeilijk” zei ik, “een knie bijvoorbeeld …” “Ja zeker en een hand, nog veel moeilijker, maar dan heb je ook wat…” “Nou, ik weet het niet, hoor Martijn …” uitte ik mijn twijfel. “Tja, maar mam, stel je voor dat Michelangelo gezegd had, een hele David is mij veel te moeilijk, hoor. Ik doe liever een katje of … een Paashaasje…Bovendien is één mens veel beter dan 8 paashaasjes.” “Ach lieverd”, zei ik, “tegen de tijd dat ik zo’n mens af heb,  ben ik er misschien al niet meer”.  “Wel nee” sprak zoon opgewekt, “een maandje flink doorbreien en dan TATA … goed plan” Nou hee, een hele mens breien met vingers en tenen en een uh …  geslachtdeel … moet het trouwens een man of een vrouw worden, dat is een heel verschil. Persoonlijk, als het dan toch moet, doe ik liever een vrouw. Wat u? Ja, wat vind u er überhaupt van? Een goed plan?

25 thoughts on “De gebreide mens

  1. Adam lag in het paradijs te slapen. God bekeek hem en dacht: Dat moet beter kunnen. En Hij schiep Eva. Dus doe je best!

  2. Ja leuk! Ik heb blote muizen, inclusief matje en borsten, gemaakt door iemand die je misschien kent, Marian Koning, oftewel mamamuis. Het lijkt me een heel werk maar wel een mooie klus. Je kunt het vast!

    • Hoi Margo, ik ben aan het zoeken geweest en ik denk wel dat ik haar gevonden heb. Eén vraagje: kan jij een fotootje plaatsen van dat kunstwerkje? Ik ben zo benieuwd.

      • Van die blote muizen bedoel je? Ik heb van Marian een paar muisjes gekocht, ik maak er morgen een foto van en zet ze op Facebook. Mocht ik het vergeten trek mij dan maar aan mijn mouw. Ze heeft een site mamamuis.nl. Ze zijn niet gebreid of gehaakt, maar van stof.

      • Dat was toen in het kader van 365 …. De een maakte iedere dag een stempel, de ander een foto (ik), en Marian maakte iedere dag een muis. Aangezien ik gek ben op muizen volgde ik dat project waarvan ze uiteraard steeds een foto plaatste in een speciaal weblog. Was erg leuk.

  3. Nou, ik zou zeggen brei een man. Daar valt wel mee te sjoemelen. En als je een steekje lat vallen, gewoon dichtmazen.

    • Wel ja zeg, Margriet. Dan ga ik nog net zo lief schilderen (of boetseren, kan ook…) Een leuk gezicht, het aards paradijs, maar het zal bij het idee blijven. Groetjes!

  4. Ja, niks nieuws onder de zon hoor, elke pop is toch een mens. Alleen als je het op ware grote doet is het zeer bijzonder, maar je kan het ook nog vele malen groter doen natuurlijk!

  5. Smurf heeft gelijk, je breide toch ook al eens een pop? Maar wat dit project betreft zou ik gewoon een man een vrouw en een kind doen, dan hoef je voorlopig ook niet te verzinnen wat je eens zult maken😀

  6. Wieneke: Ja, natuurlijk een poes. Boeli vindt dat allemaal best. Hij is een kat van: ieder zijn eigen ding. Hij vangt muizen en ik mag breien wat ik wil. We laten elkaar vrij.

  7. Ooit heb ik eens een blogje geplaats over wereldkampioenschap breien. ik heb daar ook een filmpje bij geplaatst. Daar zaten twee gebreide mensen in. Heel vermakelijk, maar niet meer dan dat. Blijf jij maar lekker frutselen enne van ’t zomer, met mooi weer zou je toch schetsjes in Artis gaan maken? Daar kijk ik naar uit.

Geef een reactie

