Echt waar?

Ja, ik  kan het zelf nauwelijks geloven, maar toch is het zo. Na tijden van stilstand, – nou ja, af en toe wat probeersels – ben ik weer bezig in mijn atelier.  En nu is het een kwestie van doorzetten, van regelmatig bezig zijn. Ik begon bij ‘Schets je dag’ met kleine tekeningetjes in de hoop er weer zin in te krijgen. En het heeft gewerkt. Langzaamaan begon ik te denken, dat ik het misschien best weer zou kunnen. Nu pas besef ik hoe ik er volkomen van overtuigd geraakt was, dat het OP was, finito, afgelopen UIT.  Ik dacht ook dat het mij niets uitmaakte, want ik had het druk genoeg met andere dingen. Ik fotografeerde dat het een lieve lust was, ik breide en haakte gekke en leuke knuffels, ik wandelde en ik ging zo af en toe eens uit. Mijn dagen waren evengoed te kort. Maar ja, toch voelde ik mij zo af en toe wat tobberig. “Moet ik mijn atelier dan maar aan een ander verhuren?” was een reële gedachte natuurlijk. “En wat moet ik eigenlijk met al die beestjes? Het  werden er zo veel, want ik breide en haakte alsof mijn leven ervan afhing…”  Nou ja, misschien had ik dat hele gedoe wel eens nodig na ruim 20 jaar schilderen, exposeren, netwerken (het aller-moeilijkste voor mij)  en dat steeds maar door en door. Want als je niet in het zicht blijft, is men je ook zo weer vergeten. Zo zit die wereld wel een beetje in elkaar. En dat allemaal was ik ook ontzettend beu, zeker na ‘de crisis’ waarin ik haast niks meer verkocht. Er heerste onder mijn kunstenaarsvrienden ook al zo’n sfeer van moedeloosheid. De kunstuitlenen stopten of betaalden nóg minder vergoeding. Nou ja, niet leuk natuurlijk.  Maar ik ga het gewoon weer proberen. Sterker nog, ik ben al twee weken bezig. Haha, ik ben zelf ook stomverbaasd.

weblog 017

18 thoughts on “Echt waar?

  1. Aha, mooi! Ja, met gitaarspelen merk ik wel wat hetzelfde, hoe minder ik het doe, hoe meer afstand er komt. gevaarlijke ontwikkeling die je in de gaten moet houden.

  2. Soms is het gewoon een kwestie van doen, zonder je af te vragen of het wel zin heeft, of dat je bang bent dat je het niet meer kunt. Kortom, een heel scala van tegenkrachten, die je weerhouden van datgene wat je eigenlijk het liefste doet. In jouw geval schilderen. Maar ook is het waar dat je soms even afstand moet nemen om het kaf van het koren te scheiden. Ik ben heel benieuwd naar je werk Thérèse.

  3. Wel af en toe een stukje blijven lopen hoor en af en toe wat foto,s maken, je hoeft toch niet van het ene uiterste naar het andere uiterste.
    Fijn voor je!

  4. Dat was snel verstuurd…. Ik ging schrijven hoe goed ik het van je vind dat je weer aan het schilderen bent! En in mijn enthousiasme stuurde ik alvast een G op 😃

  5. Iedereen zit zo af en toe in een creatief dalletje. Maar gelukkig kruip je er nu weer uit. Ben benieuwd naar je eerste werken na de crisis.

  6. Oh wat fijn!!!! Ik hoop dat je er weer voldoende voldoening uit kunt halen. Het kon toch gewoon niet op zijn

Geef een reactie

