Amersfoort

weblog 028Twee  boeken had ik al ruim voor zondag gekocht: een voor mijzelf, Maarten ’t Hart’s  nieuwe boek Magdalena en voor Kwaster een dik boek voor mannen , ‘Noem het slaap’ van Henry Roth. Zodoende had ik twee boekenweekgeschenken waarmee wij samen met de trein konden reizen, waar ook maar naar toe, mits je niet over de grens ging. Dan was je in het buitenland en dat vond de NS nu ook weer niet echt nodig.  Binnen Nederland was vermaak genoeg en dat vonden wij ook. Waar gingen wij heen? Kwaster stelde voor om naar Amersfoort te gaan. Dan hoefden wij niet over te stappen, want in de trein naar Amsterdam hangt een bord A’dam Centraal  – Amersfoort Schothorst. Dat had ik al vaak gezien en misschien zagen wij dan gelijk Schothorst, wat het ook moge wezen???  Enfin, wij stapten in, mét de boekjes, met opgesmeerde broodjes en een thermoskannetje koffie. Het is toch prettig reizen om zo je eigen lunch te kunnen nuttigen. Enfin, we kletsten wat, we keken naar buiten, ik las wat, we lunchten en zo kwamen wij in Amersfoort. We hadden redelijk weer, geen regen en niet erg koud. Amersfoort was zo vriendelijk geweest een heleboel pijltjes op de stoepen aan te brengen met het opschrift Centrum. Ik heb er eentje gefotografeerd. Zo kwamen wij zonder te verdwalen op de goede plaats. Wij bezochten daar allereerst een museum en daarna maakten wij nog een wandeling. Ik zal u allereerst wat foto’s laten zien van het centrum en morgen of overmorgen ‘doe’ ik het museum.

weblog 030weblog 018weblog 021weblog 023weblog 029weblog 031bweblog 024weblog 034klik op foto’s voor groter

foto 7 en 8: De lange Jan en de deur, de grootste van Nederland, las ik.

8 thoughts on “Amersfoort

  1. Mijn huisarts heet Roth, misschien wel familie. lijkt me erg gezellig zo,n treinritje maar ik ben bang dat ik joop niet meekrijg. De Lange Jan staat in Middelburg hoor🙂

    • O de Lange Jan in Middelburg? Naast die toren was een café en dat heette ook Lange Jan. IK zal het eens nakijken.
      Ik heb ook wel een beetje mijn best moeten doen om Hans mee te krijgen, maar achteraf vond hij het wel gezellig.

  2. Het boek van Hans , heb ik ook gelezen. Ik vond het heel indrukwekkend! Had soms alleen moeite met de vertaling van sommige Jiddische woorden Maar het is heel invoelend geschreven.
    Mooie plaatjes van Middelburg! Een schitterend stadje!

  3. Amersfoort is een gezellige stad. Niet zo heel groot, maar zeker de moeite waard. In dat museum ben ik nog nooit geweest. Ik maak er een notitie van.🙂

Geef een reactie

