Hierbij vergeleken…

weblog 034detail . Ziet u die traan? Anders even vergroten.

Hierbij vergeleken kan die Bob Ross wel ophoepelen, hoor!”  Gisteren zondag hadden wij zin er even tussen uit te gaan. Na rijp beraad,  ook met zoon Martijn, werd het Alkmaar. Daar was een nieuwe tentoonstelling: Kruseman, kunstbroeders uit de Romantiek. Bovendien hadden wij zin om lammetjes te zien en bollenvelden, tenminste ik dan. En daarna de Krusemannen , dat was de bedoeling. Ik had maar vaag van die luitjes gehoord, maar dat maakte het des te spannender. Ik citeer nu even uit de folder:  ‘Vijf Nederlandse kunstbroeders, allemaal met dezelfde achternaam: Kruseman. In de negentiende eeuw waren de schilderende neven en achterneven uit deze familie bekende en gewaardeerde kunstenaars. Cornelis, Jan Adam. Frederik Marinus, Hendrik Dirk en Jan Theodoor konden bovendien putten uit een rijke familietraditie…..’  Men had de grote benedenzaal ook in vijf afdelingen gesplitst met de diverse namen groot erbij. Ik schrok en zei meteen tegen Hans Kwaster: “Ik weet niet of ik al die namen uit elkaar kan houden, hoor Hans!”.  Gelukkig had hij er ook moeite mee, dus dat was in het geheel niet nodig.

weblog 011 Als ik een korte indruk mag geven, waren er twee dingen die mij opvielen. Ten eerste dat alles behoorlijk zoet en hier en daar flink dramatisch was weergegeven.. Nu ken ik de werken uit de 19e eeuw niet zo goed, dus misschien was dát even wennen. Het tweede dat mij opviel was dat alles ook ontzettend knap was geschilderd, getuigend van een groot vakmanschap. Misschien dat de portretten nogal geflatteerd waren, want ik zag zonder uitzondering allemaal mooie mensen, in prachtige kleren, ook al zo goed weergegeven.

weblog 015weblog 002detail

Je kunt van de Krusemannen veel zeggen misschien, maar schilderen kónden zij. Ook landschappen waren er te zien en ik stond met grote bewondering te kijken. “Kijk eens Martijn” zei ik tegen mijn zoon, die even naast mij stond, “wat is dat toch mooi. Die mensen daar heel ver weg en die koeien en schapen en daar een hondje en zó klein geschilderd, wat knap toch!” “Ja mam, en die blaadjes, helemaal echt …” Goh ja, en daar een vogeltje en nog een … ik zal je zeggen Martijn,  hierbij vergeleken kan die Bob Ross wel ophoepelen, hoor!” Martijn schoot in de lach en zei onmiddellijk: “Dat wordt de titel van je volgend blogje”. Dat deed ik dus bij deze. Nog wat foto’s en klaar is Trees. Geniet u mee?

Nog even een anekdote van Martijn. Een schrijver zei eens tegen een schilder: “Wat heeft u toch een zwaar vak. Stel, u schildert een boom, al die blaadjes, wat zult u lang bezig zijn… en ik, ik schrijf gewoon BOOM en daar staat hij al.”

5 thoughts on “Hierbij vergeleken…

  1. Ik ben het wel met je eens. een beetje zoet, gepolijst, maar toch wel mooi. Ik had nog nooit van de Krusemannetjes gehoord.

  2. ja, dat is ook het verschil tussen radio en televisie, bij televisie moet men van alles zien, terwijl de radio kan volstaan met er over vertellen. Hoewel het vaak ook omgekeerd is, maar dat heeft dan weer niks met die schilderijen te maken. En Bob Ross is gewoon een vloek, een inslaapvalvloek.

Geef een reactie

