Een dagje uit

weblog 003Gisteren hadden vriendin Lies en ik een heerlijke dag samen. Wij waren al langer van plan er eens op uit te trekken, maar er kwam steeds van alles tussen. Maar gisteren was het dan zo ver. De avond had zij ook maar meteen gepland, namelijk dat haar man, kundstenaar Menno Bauer, die niet alleen geweldig kan schilderen, maar ook zeer ‘kunstig’ kan koken, dat ’s avonds zou doen, dat Hans tegen de avond naar hen thuis zou komen en wij gezellig zouden eten met z’n allen. Plannen is trouwens ook een kunst, vind ik en Lies is daar weer goed in. Ik ging met de trein naar Alkmaar en Lies wachtte bij het station op mij. Zij wist de weg en vroeg steeds wat ik leuk vond. Wij zagen kriskras ontzettend leuke kleine straatjes, een mooi hofje, de grote kerk (niet open) , de Waag, het voormalige Stadhuis, een park, wat mooie grachten en tot slot nog de Kunstuitleen en een expositie aldaar. Ik geloof dat dát het wel was. Intussen dronken wij nog koffie en later gebruikten wij de lunch, Alkmaarse Kaassoep met croutons. Ik zag heel veel heel leuke winkeltjes, maar het allerleukste was eentje die totaal volgepropt stond met werkelijk van alles, je kunt zo gek niet bedenken of ze hadden het. Wel moest je je als door een doolhof je bewegen. De hele winkel stond vol mooie oude kastjes en stellingen, volgepropt met ‘dingen’. Mocht u er eens heen willen, als u in Alkmaar komt, het is in de Vrouwenstraat. Later haalden wij net op tijd de bus naar Stompetoren. Hans was intussen daar geärriveerd en Menno en hij zaten genoeglijk te kletsen. Nou, nu komt er iets moeilijks voor mij… het eten beschrijven. Menno heeft alle ingrediënten vermeld, van het voorgerecht, van het hoofdgerecht en van het nagerecht, maar ik kan dat niet allemaal onthouden. Het was zo als Hans vandaag zei, ‘een culinair hoogstandje’. Vooraf iets met sla, gedroogde tomaatjes, visje, uien, knoflook. Daarna  kippendijen’’   in/uit de oven –had ik nog nooit van gehoord, u?- met ook veel rauwkost en een lekker broodje met kruidenboter.  Daarna citroentaart van de bakker, maar wel van de beste bakker van Alkmaar, hoor. Kortom, het was allemaal heel verfijnd en erg lekker. (Menno, mocht je dit verslag lezen, verbeter mij maar gerust) . Tot slot een kopje koffie en een heerlijk mandarijnenlikeurtje. Loopt het water u al in de mond? Ik moet u bekennen: “Ik doe het expres, want mocht ik niets of weinig van het eten vertellen, zou onze kok en gastheer maar teleurgesteld zijn. En gelijk heeft hij. Menno, een groot compliment!

weblog 008weblog 009weblog 028weblog 030weblog 031weblog 044    laatste foto: collages Denise Holtkamp.

 klik voor groter

12 thoughts on “Een dagje uit

  1. Dat klinkt allemaal even goed, het eten alleen al. Een dagje met een vriendin, machtig.
    Twee keer was ik in Alkmaar maar kan me er niet zo gauw iets van herinneren behalve de familie en een toenmalige vrijer. Die was gezellig, dat weet ik nog wel.

  2. Een heel leuke dag dus. Het is altijd leuk om zoiets te lezen. Jij kunt erg goed genieten van dingen, Thé, blijf dat vooral doen, hoor!

  3. Het was echt een heerlijk dagje. Zeker voor herhaling vatbaar . Dus Therese er zijn nog veel meer kleine stadjes die we kunnen verkennen. Met natuurlijk daarna een lekker maaltje van Menno.

Geef een reactie

