Een mooi én droevig afscheid

weblog 005Dat is wat wij ervan gemaakt hebben, een mooi én droevig afscheid van onze broer Jac, van Hans en schoonzus Fransje een geliefde zwager en van onze jongens hun Oom Jac.  Wij besloten het in kleine kring te doen en dat is een goed idee geweest. Wij waren onder elkaar, met Jac,  en konden iets doen of zeggen, niets doen of zeggen zonder ons ergens wat van aan te trekken. Wij legden allemaal een rode roos op de kist, de kleinkinderen een roze. Deze en gene zei wat, ik las een sprookje van Bomans voor (Johannes) en mijn schoonzusje ook (De dood van een sprookjesverteller) . Wij hadden het niet eens samen afgesproken. Mijn broer Jac was namelijk een groot kenner en liefhebber van deze schrijver. Hij was actief lid van het Bomansgenootschap en schreef veel over hem. Omdat hij veel schreef en las, had Lotte (een van de kleinkinderen) bedacht mooie vormpjes uit bladzijden te knippen en die samen met de andere kinderen over de kist te strooien. Een mooie gedachte, Lotte.Hans, die helemaal niet van plan was iets te zeggen, liep spontaan naar de microfoon. Hij wilde heel graag ook zijn herinneringen aan Jac met ons delen. Zo was de sfeer.

weblog 002weg bl006

Maar het diepst ontroerde mij persoonlijk de toespraak van zoon Aron. Ik laat hier twee stukjes eruit zien.

“… Eén van die herinneringen betreft oom Jac. We lopen in het bos, geen idee met wie allemaal want we liepen vaak in het bos rond Breda, maar ik mag op de nek van oom Jac. Ik weet dat ik daar al eigenlijk te oud voor was. Ik werd al enige tijd geleden niet meer op de nek genomen, omdat ik toch al aardig op gewicht begon te komen. Maar Jac, deed het toch. En ik weet dat het heerlijk was om nog eenmaal daar te zitten en over alles uit te kijken als een Langnek in de Efteling. Oom Jac was door zijn lengte een ware attractie. Maar ik wist toen ook dat het de laatste keer zou zijn en ik nam daar afscheid van mijn oom als drager, van mijn oom als de heilige Christoffel. Zo nemen we steeds afscheid van iets, maar met het dragen won ik ook iets. Ik won een diepe genegenheid voor mijn oom.

… Lieve Jac, ik zal aan je blijven denken. zoals ik ook soms met liefde terugdenk aan opa en oma. Nu zal ik je dragen Jac, ik neem de herinneringen aan jou mee op mijn nek. Nee, maak je geen zorgen. Het is geen zware last. Want Jac, denk aan Erik of het Kleine Insectenboek. Liefde is als een vlinder. Mogelijk een beetje losbollig, maar uiterst licht. Het zijn warme herinneringen, louter warme die ik draag.”

11 thoughts on “Een mooi én droevig afscheid

  1. Wat geweldig zo samen met de mensen die je liefhebt je aanvoelen en waar je ook al je gevoelens kunt uiten, samen een warme band met mooie herinneringen.

  2. Prachtig in kleine kring en veel steun aan elkaar, met mooie en zoete herinneringen.
    Sterkte voor jullie allemaal met het gemis van een mooi mens en familielid.

  3. Wat een mooi en ontroerend verslag van het afscheid van je broer.
    Bijzonder dat je dit wilt delen met zo veel mensen.
    Ik ben ontroerd en ook geraakt door de wijze waarop jullie samen in alle rust een eigenheid vorm en inhoud hebben gegeven aan het vergezellen van je broer door dit min of meer ook tot een begeleid afscheid te maken.
    Koester deze dag als een gouden schat.
    Een warme groet.
    Joyce

  4. Heel warm, waardig en liefdevol. Het verdriet wordt er niet minder van maar het helpt wel met de verwerking. Heel veel sterkte Therese en ook voor de familie want zo te lezen is er een gigantisch gat gevallen in het gezin en de familie.

  5. Dank je voor je welgekozen en rakende woorden, Therese. En wat een ontroerende woorden van Aron. Ik begrijp dat je hem (of zijn het zijn woorden?) graag aanhaalt…

  6. Dat klinkt als een afscheid zoals het zou moeten zijn, mooi en troostend, een rustpunt ook na wat ongetwijfeld een paar hectische rare dagen zijn geweest. Het is fijn als er dan mooie herinneringen zijn, en mensen die ze kunnen verwoorden en met de anderen delen.

Geef een reactie

