De natuur en ik

Bij tijd en wijle verdiep ik mij enigszins in natuurboeken omdat ik plots graag wil weten wat voor een plant iets is, waar mijn oog opvalt of wat ik vind dat ik eigenlijk zou moeten weten als rechtgeaard natuurliefhebber. Onlangs vond ik een fraai natuurgidsje terug met het opruimen der boekenkasten, met echt heel duidelijke afbeeldingen.  En al bladerend trof mij wederom eens de leuke namen, de Nederlandse dan. De Latijnse, oké ze moeten er zijn voor de wetenschap, maar poëtisch kun je ze niet noemen. Trouwens die Romeinen die dus Latijn spraken waren ook allerminst kunstzinnige lieden. Ze aapten alles na van de Grieken en hadden zelf zeer weinig originaliteit.

blog 008Maar goed, ik bladerde in die natuurgids, in dit geval om te zien hoe een levend winterkoninkje eruit ziet. Want Boeli kwam een tijd geleden met een dood exemplaartje binnen, dat dus een winterkoninkje wás. Ach het was zo’n leukerd geweest, met zijn staartje fier in de lucht gestoken. Foei Boeli toch. Maar over de plantennamen: bij de veelknopigen zag ik de ‘Brave Hendrik’, had u daar ooit van gehoord? En bij de Ranonkelfamilie het ‘Wildemanskruid’, bij de kruisbloemigen Het Look-zonder-Look, dat ik al kende maar waarbij ik mij steeds afvraag waarom er dan geen ‘Look- mét-Look bestaat. Dat mis ik wel een beetje: een duidelijke uitleg van het een en ’t ander. Maar het blijven mooie namen: de Knolsteenbreek bijvoorbeeld en het Bosbingelkruid. Goed ook om je uitspraak eens terdege te oefenen. Het Krrroontjeskrrruid met de rrrollende errrr. En o ja, wat ik laatst in mijn tuin maar eens groot liet worden, was nog wel ‘de Koningskaars’, hetgeen door veel mensen als ‘onkruid’ gezien wordt. Zo, een leerzaam logje om de week goed te beginnen, nietwaar? Het is misschien een beetje rommelig geschrijf, maar ik ben onder de invloed van het boek ‘Brieven aan Simon Carmiggelt van onze volksschrijver Gerard van het Reve en dat werkt kennelijk erg aanstekelijk bij mij. Nou ja, doet u uw voordeel ermee, zou ik bijna zeggen.

18 thoughts on “De natuur en ik

  1. Ach Thérèse, de natuur zit zo wonderlijk en mooi in elkaar, daar mogen ook mooie namen bij. Een Mollenplant bijvoorbeeld, schiet hier jaarlijks uit de grond maar heet eigenlijk Wolfsmelk. Wolfskers, ook zoiets. De betekenissen ontgaat ons maar daar is Google voor.

  2. Onkruid bestaat niet. Niet echt. Het is een woord dat door mensen verzonnen is voor gratis plantengroei, en dat wil de verkoper niet hebben.

    Het kan me ook niet zoveel schelen hoe ze heten allemaal, maar ik vind het wel mooie woorden.
    Voor in een lied of zo.

  3. Ja die koningskaars wil ik ook graag in mijn tuintje. Heb al eens zaad meegenomen maar het wil niet lukken. De grond zal wwl niet geschikt zijn. Ja die namen zijn aak grappig🙂

  4. Ja er zijn zoveel leuke plantennamen, ik heb ook Wilde Bertram in de tuin, ook zo’n grappige naam en een leuk bloemetje maar wild vind ik hem niet, hij valt alleen altijd om omdat hij te lang wordt.
    Al het look is look-met-look, alleen look-zonder-look niet, die ruikt alleen een beetje lokig. Wildemanskruid moet je uitgebloeid zien, dan is het een wilde pruikenbol die zijn naam eer aandoet.
    Ik vind het een heel mooie tekening van een dood vogeltje.

    • Dank je voor je uitleg van dat look. Ik ga dat Wildemanskruid opzoeken; misschien ken ik ‘m wel.
      Dank voor je compliment voor mijn tekening, lieve Aargh. Ik zou je zo graag weer eens zien.

      • Ha ja, als ik weer eens richting Noord-Holland ga zal ik het laten weten, maar jij en Hans zijn natuurlijk ook heel welkom in Groningen!

Geef een reactie

