Onverwijld naar Artis

blog 014Omdat het gisteren prachtig weer beloofde te worden, stelde ik het niet uit en ging onverwijld naar Artis.  Ik liet zonder gewetenswroeging de hele boel de boel en zat vol verwachting in de trein. Dit zou vast een bijzonder bezoek worden en ik zal u zeggen: dat werd het ook. Ik had mij goed voorbereid, want ik had een opgeladen reservebatterij voor mijn camera mee en ook een klein schetsblokje, een potloodje en een puntenslijper. Zoon Martijn had mij gezegd, dat als je niet dichtbij genoeg kunt zitten om de dieren goed te kunnen zien, je het staande moest doen met het blokje in je linkerhand. En tot mijn eigen verbazing, deed ik het ook. Ik heb staan tekenen bij de pelikanen. Die zaten allen op een kluit aan de waterkant. Niet zo stil als ik wel hoopte, want ze pikten hun veren schoon, steeds een andere draai aannemend, sommigen maakten ruzie met elkaar, zwaaiend met hun reuze snavels, maar een heleboel lagen mooi stil. Dus dan die eerst maar eens proberen. Het valt nog niet mee, zo met dat boekje in je hand. Het bibbert lichtelijk. En ik moest mij ook wat bukken om onder de struiken te komen, waardoor ik met mijn snufferd recht boven een afschuwelijke stank hing.  Ze liggen daar kennelijk vaker met z’n allen. Ik heb wel 150 foto’s gemaakt, maar deze tekeningen vergden dus meer van mij. Gelukkig viel niemand mij lastig door uitgebreid mee over mijn schouder te kijken; alleen een paar kinderen riepen enthousiast: “Deze mevrouw is ze aan het tekenen…”  En omdat Hanscke er vaak naar gevraagd heeft, beëindig ik mijn stukje met te zeggen: “Hanscke, hier mijn eerste poging dan…”

blog 016blog 015klikklik

7 thoughts on “Onverwijld naar Artis

  1. Ik had vanmorgen vroeg vanaf mijn iPad gereageerd, maar kennelijk is dat niet goed gegaan. Ik had het volgende ongeveer geschreven. Het vierde blaadje vind ik erg mooi, vooral de linkse vogel bovenaan. het is net of die je aankijkt. En ook zoiets van. door die tekeningen ga je veel beter kijken, zeker in combinatie met die foto/filmpje. Mooi gedaan.
    OT. Dit is dan vast wel eens vaker gebeurd, dat ik dacht dat ik vanaf de i-pad gereageerd had en dat het niet geplaatst is.

    • Nou ja, geeft niks hoor. Ik vind het leuk dat je nu reageert. Inderdaad ga je door dat tekenen veel beter kijken; al doende valt je heel veel op. Maar het is moeilijker omdat men steeds een andere houding aanneemt. Toch vod ik het erg spannend. Het was heel lang geleden dat ik dit deed.

Geef een reactie

