Vliegend gespuis

Ik heb een akelig probleempje. Het kwam zo: Kwaster had een tros druiven gekocht en helaas waren die niet lekker, tenminste dat vonden wij. Fruitvliegjes wel kennelijk, hoe rotter hoe lekkerder is hun smaak. Ze hadden het al van verre geroken, denk ik en waren zonder dat wij het merkten bij bosjes op de achtergebleven tros afgekomen. Het was dus een waar fruitvliegjesfestijn, totdat zij iets nog veel lekkerders roken. WIJN. Wijn van druiven, dat is tenslotte helemaal een zalige drank en je wordt er zo lollig van, zeker die kleine beestjes want die kunnen niet veel hebben om dronken te worden.

blog 001

En toen kwam die mevrouw en schonk zich nietsvermoedend een glas rode wijn in. “Joepie a jee, toedeledokie! “ riep dat gespuis en stortte zich met hun ladderzatte koppetjes in het glas van die mevrouw. En net wilde die een smakelijke slok nemen… toevallig keek zij even in het glas en wat zag zij daar? Heel veel piepkleine lijkjes –akelig hè? – en een stel die nog probeerden naar de kant te zwemmen. De mevrouw dacht diep na, pakte een schoon glas, schonk zich een nieuwe wijn in en deed razendsnel een bordje op haar glas. Slim van die dame, nietwaar? Maar het bleef lastig, want om een slok te nemen, moest het boek neergelegd, want zij was aan het lezen, ‘t schoteltje opgetild, snel een ferme slok genomen en dan weer gauw-gauw de zaak toegedekt. En intussen … omdat die dame haar glas meenam van de ene ruimte naar de andere zijn er nu OVERAL fruitvliegjes. Wat doen we daar nu mee? Heeft misschien iemand een goed idee? Weet iemand daar een truc op? Ja, die druiven heb ik al lang weggegooid, maar zu zijn ze alleen op zoek naar die wijn, verdulleme! Denken jullie mee?

16 thoughts on “Vliegend gespuis

      • Thérèse, pak een diep glas en giet daar een klein beetje wijn in. Boven in het glas een papieren trechtertje vouwen met een piepklein gaatje onderin dat niet In de wijn uitkomt. Fruitvliegjes duiken er op af maar kunnen gegarandeerd de uitgang niet meer vinden.

  1. Als de aantrekkelijke fruitresten weg zijn dan blijven die vliegjes ook niet lang meer. En anders is er een heel mooi apparaat om fruitvliegjesproblemen mee op te lossen: de stofzuiger.

    • Nou, wij hebben zo’n pak wijn, dat weliswaar afsluit, maar de geur blijft hangen kennelijk. Maar de stofzuiger, dáár had ik nog niet aan gedacht. Welk een grandioos idee. P. zal trots op je zijn.

  2. @Frans-Enschede: Ah kijk, dáár geloof ik in. Hans is al een tuutje aan het maken op dit moment. En nóg blijer dan met de tip zelf, ben ik hooglijk verheugd weer wat van jou te horen, lieve Frans. Ik hoop dat het goed met je gaat en met je dierbaren. Veel liefs van hier!!!

    • Hier gaat alles nog goed Th. Ik volg je wel hoor. Maar dat maakt geen lawaai vandaar dat je weinig van mij hoort.

  3. Van de zomer stikte het bij ons ook zomaar ineens van de fruitvliegjes. Ik las toen een truukje om er vanaf te komen door wat appelazijn (maar dat kan m.i. ook iets anders zijn) in een glas te doen, met folie eroverheen met gaatjes. Ze weten dan wel de ingang maar niet de uitgang te vinden. Ja dat had je gedacht. Onze fruitvliegjes hadden de herseninhoud van een ….. fruitvlieg en vonden ook de ingang niet. Uiteindelijk hebben we het opgelost door alle groente- en vooral fruitafval terstond uit huis te verwijderen, de groenbak in. Toen was het snel gedaan met de pret!

  4. Wat een ellende. Ik had ze ook bij honderden in de keuken, maar het is nu weer over. Ik had (na een tip) een schoteltje met azijn op het aanrecht en daarop wat afwasmiddel. Levert per dag toch wel 20 dooien op!

  5. De trechteroplossing lijkt me het beste.
    Fruitvliegjes kun je niet helemaal ontlopen. Een aangesproken wijnfles of – doos zet ik in de koelkast en mijn glas drink ik meteen leeg.(jammer is het wèl…) en verder de fruitschaal buiten zetten, onder een afdak als je dat hebt want ze komen ook op bananen af en van de week stortten ze zich massal op een pluizig mandarijntje. Kieskeurig zijn ze niet😉

  6. Mocht je na het stofzuigen nog last hebben dan kun je op een strategische plek ook een wespenval neerzetten. Vullen met wat zoete limonade en hup, daar gaat de hele bubs.

  7. Je kunt natuurlijk dieren gaan houden, die heel graag fruitvliegjes lusten. Ik denk aan hagedisjes of vliegjes etende vogeltjes of zo. Boeli houdt zich dan maar eens even in voor de goeie zaak.😉

  8. als je er een meloenschil naast legt talen ze niet meer naar de wijn. Het zijn overigens wel nuttige beestjes, hebben ze niet bijgedragen aan het chromosoomonderzoek?

Geef een reactie

