Ons paard is weg

Vlakbij bij ons is al jaren een leeg veld, waarop ooit het huisje van de padvinders stond. Er is  heel veel geharrewar geweest en het bouwen erop werd uitgesteld en allerlei plannen werden verworpen.

blog 009Plotseling, een week of zo geleden, stond er tot mijn verrassing een paard. Het stond daar innig tevreden te grazen en niemand tot last te wezen. De zwanen en de eenden hadden een gezellig en schilderachtig plekje op een hoekje bij de sloot. Enfin, ik had al wat foto’s van het paard gemaakt en ik was begonnen het te portretteren. Het paard kreeg met die koude dagen een paardenjasje aan en ik bezocht hem dagelijks. Nu gingen er wel schriftelijke verhalen rond dat er gebouwd ging worden, wij omwonenden kregen zelfs een uitnodiging om ons zegje te mogen doen (en meer ook niet, vermoed ik zo) en wij hoopten toch dat het lang ging duren en wij van ‘ons paard’ konden blijven genieten. Ik vatte zelfs het dwaze plan op om naar de bouwgigant te stappen met een papier met handtekeningen en hem te vragen of hij niet eens over zijn rijke hart kon strijken en het weitje met paard (en zwanen en eenden en koeten en waterhoenen) maar zo te laten als een klein mooi stukje groen in het dorp. Inmiddels na al die huizen gebouwd te hebben, kon hij toch wel eens zo’n stukje land ongemoeid laten.

blog 011Gisteren ging ik –het zonnetje scheen- een wandeling maken en zag toen ik het weitje naderde, dat het mis was. Er stond een bulldozer grond te scheppen en … ONS PAARD WAS WEG. Verdrietig wandelde ik door en dacht: “Zelfs schoonheid kan men afbreken…” , ik kwam bij het Gezinspaviljoen en zag daar een donkere lucht aankomen, het begon lichtjes te regenen en geleidelijk  volop. Ik werd nat, maar voelde mij enigszins getroost doordat de natuur er ook om huilde. Dag lief paard! Weet je: er komen grondgebonden? woningen, zoveel en zoveel stuks met voldoende parkeervoorzieningen en die zijn oneindig veel belangrijk dan jij op je weitje. Zonde, hoor!

14 thoughts on “Ons paard is weg

  1. Alsof een grondgebonden paard geen rechten heeft! Een grondgebonden paard hoeft ook helemaal geen parkeervoorzieningen, het zou zo mooi kunnen zijn. Jammer Therese

  2. Wat ontzettend jammer, ik kan me je teleurstelling navoelen. Zo vredig, een wei met sloot en paard.
    Ergerlijk ook, alsof de parkeerplaats niet op kan schuiven; het weitje inclusief paard zal niet genoeg geld opleveren, schat ik.

  3. Het begon lichtjes te regenen.
    Indrukwekkende zin voor een indrukwekkend gebeuren..
    Maar nu gaan er lichtjes regenen voor Thérèse die de schoonheid heeft ervaren en nog zowat.
    En de machteloosheid ervaart.
    Herkenbaar.

  4. Toch is een paard in zijn eentje ook maar een treurig gezicht. Een paard moet niet alleen lopen maar met een paar maatjes. En nu ik toch bezig ben, een deken is ook malligheid. Is zijn vacht soms niet waterdicht? Een deken belemmert de winterhaargroei. En een halster in de wei, jakkes. Zo zie je dat er aan zo’n vredig tafereeltje ook wel wat te mopperen valt. Niet dat ik dan nog liever gebouwen zie hoor, dat natuurlijk weer niet. Maar dit kon toch ook beter.

    • Ja, dat is waar. Een paard is een groepsdier. En die deken? Ik zie hier wel vaker een paard met een dekje. Waarom zouden die mensen dat dan doen? Is het domheid? En die halster, is dat gewoon -nou ja, gewoon?- luiigheid? Tja, ik ken de eigenaar niet, dus ik kan hem jouw boodschap niet overbrengen.

      • O dat was geen boodschap hoor, en eigenaars willen sowieso nooit wat horen dus daar kun je beter niet aan beginnen. Zet vijf paardenmensen bij elkaar en je hebt zeven meningen. (de mijne is natuurlijk wel de enige juiste maar daar wil niemand naar luisteren😉

  5. Ik dacht dat een paard een dek om heeft als ze drachtig is. En ja, een paard alleen is niks, al zet je er maar een geit bij.

  6. Hij zal nu toch wel ergens anders staan? Wie weet kom je hem vandaag of morgen gewoon in een ander weitje tegen. Waarom overal maar huizen gebouwd moeten worden snap ik ook niet.

Geef een reactie

