Een paardenpakje

Weet u wat ook zo leuk is aan dingen tekenen die je ziet?  Het ontdekkenvan iets dat je nooit gezien hebt. Hoe vaak heb ik niet de gewone klimop gezien, u ook neem ik aan? Maar opeens zag ik heel aparte groeisels tussen het groen. Trosjes van bessen, noemt Kwaster dat. Ik had dat nog nooit gezien.  Ik knipte een takje af en nam dat mee naar huis. Daar ging ik het zitten tekenen, tenminste dat probeerde ik dan, valt nog niet mee, hoor. En al doende zag ik dat al die besjes een klein puntje hadden, heel klein  maar ieder ding had er zo een. Het leken wel heel kleine alpinopetjes. Grappig hè?  Onderaan heb ik er eentje  getekend.

blog 004

Nu was ik ook bezig geweest  ‘ons paard’ te tekenen (zie vorig logje) en zo keek ik niet alleen aandachtig naar het paaard maar ook naar zijn jasje. Dat moet wel als je er iets van wil brouwen, nietwaar?  Dus zag ik hoe slim zo’n ding gemaakt wordt eigenlijk. Een kapje wat zorgvuldig over het begin van de bibs en de staart hangt, twee riemen zodat het niet weg kan glijden en vier uithoeken* voor boven de benen (poten) zodat een paard allerlei bewegingen kan maken.

blog 005a

Hij of zij zou een stukje ballet kunnen doen bijvoorbeeld, te meer daar hij alleen in de wei staat of stond eigenlijk en dus zichzelf moet vermaken. Nu ben ik heel toevallig ook op ballet geweest en ken dus vele passen, zoals daar zijn de ‘plié’s, de grand plié en de demi plié en er zijn een heleboel meer passen met allemaal Franse namen. Nu zijn bij veel passen de benen gebogen,  te weten bij de ‘plié’  (ezelsbruggetje: plié gaat naar benee) en juist daarom is het zo slim om de grote uitbouwsels in het pakje te maken. Nu zult u denken, een paard en ballet, dat kan helemaal niet. Nou waarom niet? Paarden hebben daar zeker aanleg voor. Herinnert u zich het paard van Ankie van Grunsven?  Ik zou dat ook graag op de rug van een paard gedaan hebben, zou een stuk in spierpijn gescheeld hebben, maar goed. Nou als dat geen kunstig ballet is, dan weet ik het niet. Ik zal u niet lastig vallen met al die verdere passen, maar neemt u van mij aan, dat als je tekent, je altijd een heleboel leert, al ziet je tekening er ook nog  zo knuppelig uit. Zo, gratis en voor niks een goede tip. Ga tekenen in uw vrije tijd of –dat mag ook – tekenen én ballet.

*Heel dom. Ik ben het achterste uitbouwsel vergeten te tekenen.

16 thoughts on “Een paardenpakje

  1. Als je tekent zie je veel meer. Helemaal met je eens Therese, Na een hele moeilijke periode ben ik ook weer kleine stappen gaan zetten met tekenen. Er groeit ook weer een klein werkje van gaas en draad. Ik krijg er weer plezier in. Er komt weer wat rust. Ik begin klein net als jij met wat gebladerte, wat kleine bloemen en laat het groeien. Ik kan op het ogenblik geen druk aan. Ook niet als het goed bedoeld is. Laat alles maar stromen in mijn eigen tempo. Verwerking kost tijd.

  2. Ballet te paard zag je vroeger in het circus, ik weet niet of dat nog steeds gebeurt nu ze geen dieren meer in het circus willen, en je kunt het verder bij maneges zien (of beoefenen natuurlijk, wat voor hand ligt als je eerder aan ballet hebt gedaan), dat wordt ‘voltige’ genoemd.

    • Irene, ik bedoelde eigenlijk dat het paard het balletgedoe deed en ik alleen maar op zijn rug zat haha!
      Maar ik wilde je ook nog vragen wanneer een paard wél zo’n dekje nodig heeft of is het totale onzin?

  3. Ik mag ook graag tekenen, maar dan beetje aanklooien. Je hebt het aardig onder de knie! En wat zie je toch veel op een dag he, als je er eens bij stil staat.

  4. Mooi stukje Thérèse. Hoewel ik geen kunstenares ben kan ik je helemaal volgen.
    Ja, dat pak, het is een kledingstuk waar over is nagedacht. Vergelijkbaar met kleding voor gehandicapten, dat is ook een vak apart hoor.

  5. Die paardenjassen hebben ook al een paar jaar de belangstelling van mij. Opeens was het mode dat paarden een, volgens mijn lief P., een burka aan kregen. Eerst waren het een paar paarden maar nu zie je bijna geen bloot paard meer.
    De besjes op de eerste foto lijken inderdaad wel alpinopetjes

  6. Ik zag het meteen hoor, dat het klimopbesjes waren, ik vind ze altijd prachtig. In mijn tuin is de klimop nu zo ver dat die ook besjes begint te krijgen.
    Tekenen is een leuke manier om goed te kijken, hoe meer je tekent, hoe meer je ziet.
    Bij een dansend paard denk ik eigenlijk aan springen en bokken en rollen en met de wind in de staart lekker hard rennen, maar volgens mij doen ze dat inderdaad liever in een groepje.

  7. Ja die besjes heb ik ook en mijn ik vind ze ook erg mooi. Dansende paarden hoeven voor mij ook niet, dat vind ik onnatuurlijk. Je tekeningen zijn natuurlijk weer erg mooi!

  8. Ik zit maar te tobben welk achterste uitbouwsel je vergeten bent, het ziet er zo volledig uit. En in mijn klimop geen alpinopetje te zien. Een groot onrecht weer

    • Een opmerkzame kijkster ben jij, want achter zit dat ook niet, zag ik. Maar ik heb het maar zo laten staan. Niemand merkt het behalve jij.
      IN die klimop: het zijn balletjes met een alpinopetje; ik heb het niet geweldig duidelijk getekend.

Geef een reactie

