Papa 100

blog 027Vandaag zou mijn vader 100 jaar zijn geworden.  Zijn geboortedag was namelijk 3 december 1915.  Zijn sterfdatum 30 juli 2006. Nu is hij toch wel ruim 90 jaar geworden maar ik vind dat we dat best even mogen memoreren.  Wat zou het geweldig zijn , denk ik vandaag, als we hem even konden spreken. En dan bekijk ik het vanuit mijzelf, mag wel voor een keertje.  Hem even vertellen dat hij van kleinzoon Aron en zijn vrouw Linda twee achterkleinkinderen heeft, Mare en Rein, 8 jaar en 6 jaar. Dat Mare ook muzikaal is, een echte Aarts dus. En Rein ook wel; hij kan heel zuiver zingen maar een instrument kiezen, daar is hij nog niet aan toe. Ze houden allebei van tekenen en knutselen. Dat hebben ze van mijn moeder, uw vrouw en wij dus van haar. De trieste dingen, tja, wat moeten we daarmee? Ik denk dat ik dat maar aan hem zou overlaten. Hun jonste zoon en drie maanden ervoor hun schoonzoon overleden, dat is niet niks. Maar misschien zou mijn vader iets verstandigs gezegd hebben, dat was wel iets voor hem. Mijn Papa, een strenge vader maar dat vonden wij toen heel normaal. En wat werd hij een geweldig leuke Opa. Mijn zusje en ik wisten niet wat wij meemaakten. Zo streng als hij vroeger voor ons was, zo ONstreng was hij voor zijn kleinkinderen. Geweldige herinneringen komen bij mij boven.  Misschien vertel ik er nog wel eens over. Maar nu zal ik straks een proost op hem uitbrengen.  “Daar ga je, lieve Papa. Bedankt voor alles”.

Update: Rein bespeelt wel een instrument, nou ja, betokkelt een gitaar. Hans was bij hen langs geweest en hoorde dat van zijn moeder, maar was het mij vergeten te vertellen. Hij doet het pas 3 weken, maar toch…

23 thoughts on “Papa 100

    • Ja, dat was een totale verandering. Het was, denk ik, dat alle zorgen van hem afvielen en hij opeens geweldig kon genieten.
      Ja, mijn ouders zijn erg oud geworden en ook nog zeer goed bij hun verstand gebleven.

  1. Ruim 90, en je,moeder werd ook al oud. (Je hebt nog wat voor de boeg)
    Mijn schoonvader werd 86 en werd geboren op 3 december 1910, 105 jaar geleden dus.

  2. Mijn moeder zou afgelopen 18 november 100 jaar geworden zijn, hetzelfde bouwjaar als jouw vader dus. Ze werd 83 jaar in het echt. Maar de 18e november j.l. is er een achternichtje geboren. Met dat kindje heb ik nu al wat, haar verjaardag ga ik nooit vergeten.

  3. Je hebt goeie genen, Thérèse, én je bent ook nog eens een steenbok. Die worden over het algemeen aardig oud als ze niet onder de tram lopen. Dus als iedereen hier al lang dood is, dan zijn wij en Hanneke ook natuurlijk nog gezellig over rotsen aan het springen🙂

  4. Dat zouden wij allemaal weleens willen hè, onze ouders nog eens een keertje spreken, wat zou dat leuk zijn…

  5. Een mooie ode aan je vader.Hij zou er vast van hebben genoten als hij dit kon lezen. En misschien doet hij dat wel!
    Dat hij voor de kleinkinderen een lieve opa was, zachter dan voor de kinderen, dat zagen we ook bij onze pa. Een héél aparte ervaring.

  6. Hoe mooi is jouw memorabele verhaal. Herkenbaar ook.
    Grootouders zijn waardevoller dan je denkt. De meerwaarde ijlt na. Jaren en jaren later pas.
    Zo streng als mijn grootouders voor hun kinderen waren, zo tolerant waren zij voor mij.
    Mijn oma was bijna meer dan mijn moeder voor mij.
    Ik kreeg van haar veel wijsheden aangereikt. Ik heb er nog dagelijks profijt van.

  7. Wat een ontzettend lief blog. Recht uit het hart. Kennelijk ben je opgevoed met de u benadering van de ouders. Zo was ik het ook gewend, maar toen ik zelf ouder werd heb ik het u toch vervangen door het je. Hij heeft het dacht ik nooit erg gevonden. Mijn broer is u blijven zeggen.

  8. Wat herkenbaar, de strenge vader. Was die van mij ook, en trots. Maar dat strenge was toen redelijk gewoon, geloof ik. Hij is ook stokoud geworden, en zou volgend jaar 100 zijn. Dat zegt ook wat over onze leeftijden, he

    • Ja, dat vonden wij toen ook, dat het heel gewoon was, zo streng. Wij kenden maar weinig vaders die NIET streng waren. Maar Aleida, ik ben nu 70 jaar. Jij bent jonger toch, want jj werkt nog? IK word nu wel nieuwsgierig.

  9. jonger inderdaad, want wordt in mei 60, maar was thuis de jongste. En nee, ik had het helemaal niet makkelijker dan mijn oudste zus, want die had zus nr 2 om samen te spannen en daar leerde mijn moeder veel van😦

    • Ah dank je. Je bent nog jong in mijn ogen. Iedereen heeft of had het het moeilijkst, zowel de oudste (ik natuurlijk) als de middelsten als de jongste, zeggen zij.

  10. Het klopt inderdaad. Af en toe denk ik nog aan mij ouders, die al lang zijn overleden. Maar op hun verjaardagen komen de herinneringen opeens veel sterker terug.

Geef een reactie

